Hej,
jag har ritat upp ett förslag på hur vår nya altan skall se ut, men jag har ingen erfarenhet och vill gärna att tips och råd kring konsruktionen.

Framförallt den del som jag tänkta fästa i husgrunden. Hur skall jag göra här? Behöver jag ha en bärregel utmed hela grunden? Ska golvreglarna fästas med vinklar och vila på bärregeln eller ska de fästas med balkskor?

Se ritning, den del som jag pratar om är inringad i rött (resterande delar bärs upp av plintar).

MVH
Daniel
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör som Timell och fäst hela konstruktionen i stolparna med några skruvar från sidan! :D
Nej, ärligt talat, jag är ingen byggare, men på de ritningar jag tycker har sett mest genomtänkta ut har man hängt reglarna i balkskor som skruvats i en bärregel som löper längs hela väggen. Det verkar stabilt, snyggt och lättjobbat på det viset. Hoppas du får fler tips från erfarna altanbyggare också!

/Pontus
 
Efter att ha läst lite här på forumet så borde jag kanske gjuta en till plintrad intill husgrunden istället för att fästa bärlinan/altanen i sunolitt-blocken!? Det är ju en del frigolit i dessa och kan vara svåra att fästa i.

Nackdelen är väl att konstruktionen inte blir lika stabil!?

Tips och råd emottages tacksamt!!! Hur skulle ni gjort?

MVH Daniel
 
Eftertänksamhet är bra, att tänka efter före riktigt bra. Du har nog svaret själv. Gräv en extra plintrad, alternativ lägg marksten (du riskerar nog inte så stora rörelser intill huset).

Om du ändå vill fästa i grunden krävs lååånga expander/kemankare så du kommer förbi frigoliten. Har du sen golvvärme ingjutet i grunden kanske det blir problematiskt.

Kjell G
 
För att "slippa" att då lägga en extra rad med plintar så tänkte jag gå upp en dimension på golvreglarna (145 => 170) och då blir resultatet ca 2,5 m mellan bärlinorna.

Blir detta stabilt?

Något att tänka på vid val (och nedgrävning) av plintarna för att det ska bli stabilt?

MVH Daniel
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.