Hej,

Jag har demonterat en spishäll (400V 3-fas) från bänkskivan i köket för att byta några stommar sant bänksiva. För att få låss spishällen behövde snickaren demontera stickkontakten från kabeln (missade att notera vilka färger som kopplades på respektive anslutning i stickkontakten).

Nu behöver jag ansluta kabeln till stickkontakten, jag är osäker på om jag behöver tänka på var N (Nollan) ansluts?

Mvh
Johan
 
Jo det är oerhört viktigt annars eldar du upp hällen.
 
Brukar stå L1,L2,L3,N,J vid stiften innuti kontakten, är du minsta osäker så kontakta en elektriker, tjatigt argument, men det kan rädda liv och utrustning!
 
Tack för svaren,

Jag har läst tidigare inslag av motsvarande frågeställning, där det dyker upp ett frågetecken hur vida man får ansluta en spis eller häll som matas med 3-fas med stickkontakt eller inte.

Uppenbart är att min spishäll var ansluten med stickkontakt och matades med 3-fas. Vad är rätt och fel? Kan jag ansluta spishällen med stickkontakt eller behöver jag ta hem en elektriker för att ändra uttaget i väggen till fast anslutning?

/Johan
 
Det är fullt tillåtet och även nog det vanligaste att spisar ansluts med periflex, 3 fas uttag.

Ett sådant uttag skall alltid vara fullkopplat i väggen. Därmot så kan en inkopplad apparat (ex. en spishäll) välja att bara utnyttja delar av den. Behöver en spis ex. bara 3 faser och jord, men ingen nolla så behöver den inte finnas i anslutningsladden som kommer från appraten, etc.

Nu förutsätter jag att det är en korrekt 3, faskontakt som du har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.