Jag behöver byta ut en hel del pluggar i mina fönster, tips på var man får tag i bra plugg till ett vettigt pris? Eller gör ni era egna plugg?
 
Det går snabbt att tälja till en plugg. Välj ut en bit bra virke, gärna tätvuxen kärnfuru eller en. Viktigt att det är torrt, så den inte börjar glappa när den torkar. Såga till ca en dm, så att man har något att hålla i när man täljer, klyv med yxa till ungefärlig dimension, tälj sedan med kniv. Kapa till på längden när den sitter på plats.
 
Gysinge har rätt ok pluggar. Inte gratis men inte så jättedyrt heller. Om man har vägarna förbi alltså...
 
Brukar åka förbi lokala snickeriet som sågar upp längder av kärnfuru i dim 5,5x5,5 som minmått sedan slår man bara i. De skall inte vara runda som man hittar på typ IKEA.

Lagavulin
 
Varför skall de inte vara runda? Var kan man köpa tappborr som borrar ut 6mm pluggar? Har inte hittat mindre än 8mm även på välsorterade järnaffärer?
 
Mitt tips:
Borra ett hål i ett plattjärn med önskad diameter och slå sedan grovt täljda pluggar genom hålet och vips så har man runda fina träpluggar...
 
Om du borrar ett runt hål, och slår i en fyrkantig tapp, blir det en starkare fog, däremot brukar jag fasa av hörnen lite snabbt med en kniv först, så den inte blir för svår att slå i och riskerar att spräcka virket.
 
  • Gilla
Peter Håkman1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.