H
Hej.

Har en EBARA centrifugalpump som jag pumpar trädgårdsvatten från en bäck. Pumpen har ett maxflöde på 10 000 liter/h. Sugsidan lyfter kanske 0.5 meter genom 1-3/4" slang. Trycksidan är vanlig 1/2" trädgårdsslang ca 10 meter - lyft 5 meter till utkastaren. Problemet är att jag tycker inte jag har något bra tryck till utkastaren. Tror ni det skulle hjälpa om jag öka flödet genom att gå upp i dimension på tryckslangen, t.ex. 1" eller större. Eller ska jag gå upp på både sugslang säg 2" och 1 1/2" till utkastaren?

I värstafall får jag vell öppna pumpen och modiefiera impelerna/pumphjul eller nåt.
Dränkbar tryckpump är inte att tänka på, för grunt i bäcken samt har pyntat 5k för EBARA:n

Förslag?

M.sc M.E
 
Redigerat:
H
Följdfråga: Jag har tänkt att fixa ett nedgrävt automatiskt bevattningssystem typ Garden. Jag kan tänka mig att det behövs ett bra flöde och tryck för att få vattnet att räcka runt till hela systemet. Är det någon som har ett bevatningssytem som drivs av en centrifugalpump? Räcker det till? Med dagens slangdimesioner som jag har så orkar den inte sätta fart på en sådandär psykadelisk bevattningsblomma som ska härja åt alla möjliga håll.
 
Kör med slang 32x26,2 på sugsidan och 25x20,4 på trycksidan, då får du bra flöde och tryck!
Även så grov slang som 40x32,6 på sugsidan kan vara bra om det är en längre sugsträcka... men det ovanstående funkar mkt bra för bevattning....
 
H
Oki, ska kirra en 1" slang till trycksidan och testa.
 
Håller med trycksidan ser klen ut för din del. Men om du har en ny pump har du väl en instruktion/papper som innehåller en pumpkurva så att du med säkerhet vet att din pump kan leverera det flöde du vill ha till de tryck du behöver (pga av tryckförlusterna i ditt system).
 
H
Jo iofs, papprerna är inte kvar men pumpen har kurvor på en graverskylt, kanske ska ta fram macheten och gå ner till bäcken :)
 
Kan nog vara bra att kika på vad pumpen ger på trycksidan. Vissa pumpar ger ju jätteflöde men tappar allt på bara några meters tryckhöjd och andra är gjorda för att mata vattnet högt. Rejält större slang till trycksidan ska du ha oavsett. En tumme är säkert lagom och kanske 3/4"-slangar från utkastaren till spridaren istället för vanliga 1/2". Vi märker jätteskillnad på när vi kör 2x20m 1/2" och 20m 3/4" plus 20m 1/2".

Nu vet jag inte vad en centrifugalpump är för typ av pump men vår Gardenapump http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=1481 var helt värdelös när vi sög 7m sträcka och 2m höjdskillnad med 1"-slang. Sedan flyttade vi ner pumpen till dammen och kortade sugsidan till två meter och en halvmeter höjdskillnad. Nu matar den glatt spridare till 500 m2 på samma gång. 8m 1"-slang på trycksidan med 2m höjdskillnad och sedan 20m 3/4" till första spridaren och sist 20m 1/2" till andra spridaren (seriekopplat).

Målet för i år är att gräva ner minst 1" PEM-slang från pumpen till de vanligaste vattningsställena. Borde bli rejält mycket mera tryck. Hade någon graf på hur mycket tryck man tappar på 1/2" mot 3/4" med de flöden vi använder och det var helt vansinnigt. Tror 3/4" var i runda slängar 10ggr effektivare...
 
H
Tack OlaF det var bra med dina tips. Hajjar jag rätt att du kör direkt från pump till spridarna? Ingen utkastare i mellan? Det kan ju vara mycket värt att testa i så fall, kan tänka mig att utkastaren blir en flaskhals.
 
Tror inte utkastaren är någon större flaskhals utan snarare de många metrarna flaskhals man har i 1/2"-slangen. Vi har kört "direkt" från pumpen och även via en sådan här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=817&iItemId=139218 som ju blir ungefär som en utkastare. Det som gett klar skillnad är när vi a) kortat ner sugsidan och b) kört med grövre slangar på trycksidan. Olika kopplingar och förgreningar har inte gett märkbar skillnad.
 
Pumpens 10 000 liter går INTE att få genom en normal kran och 1/2" vattenslang, jag har provat.

Med kommunalt 6 bars tryck 1/2" kran och 20 meter 1/2" slang så tankar jag 3100 liter på 1 timme 17 minuter. De som undrar vad jag gör så spolar jag en isbana till byns barns förtjusning.

Enligt rörmokarn så går det inte få så mycket mer genom kranen.

Jag har även provat med 4 st gardena vattenspridare på en vanlig vattenutkastare men det blir som 4 fågelbad, dålig fjutt.

Lösningen måste bli ett "stamnät" med minst 32 mm PEM slang för att kunna distribuera dessa 10 000 liter och flera kranar med varsin trädgårdsslang.

Protte
 
Jag hittade en gammal tråd med det där diagrammet jag tänkte på http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/39017-automatisk-bevattning-billigt-2.html Diagrammet syns bäst om man öppar det i eget fönster http://www.goyada.com/ola/tryckfall.gif

Kontentan av det jobbiga diagrammet är att vid de flöden vi är ute efter så är 1/2"-slang ungefär lika effektivt som att springa med hinkar :) Vid 400l/h så är 3/4" 10ggr effektivare än 1/2" och 1" är 30 ggr effektivare än 1/2". Vid högre flöden hamnar 1/2" inte ens på skalan över användbart...
 
Redigerat:
Jag *tror* att man ska räkna på det flöde man faktiskt får ut för att se vilket tryckfall man har och inte på det flöde pumpen "borde ge". Pumpflöden är nog räknade på teoretiska/ideala förhållanden med noll meter slang.
 
H
Tack grabbar för alla tips! Det stämmer jag har inte 10 m3 flöde som är pumpens max kap, men 3-5 m3 ska jag nog få ut med rätt förutsättningar. Blir till att inhandla prylar till helgen PEM slang och annat mys, ska se över bottenventilen också. Jag kan rapportera här sen hur det gick kanske finns fler som undra. Cheers ännu en gång!
 
Köp en pem 40 slang så är du säker på att tryckförlusterna är minimala på 10m. Kan iofs kolla i nomogramet imorgon och se hur mycket förluster det är i en 32slang. Att det kommer bli skillnad mot vattenslang är i alla fall en sak som är säker
 
H
Info: Var nere vid pumpen idag och kolla specarna.

0,9 KW /1,2HP
RPM 2820
Vc 450m/min (Perferihastighet på pumphjul)

Q (Kapacitet) l/min 0- 90-160
H (total head=lyft höjd i fot 33-27-21,7

Så med andra ord=
0 l/min kapacitet på 33 fot (10,05 meter) lyfthöjd

90 l/min ( 5400 l/h) på 27 fot ( 8,22 meter) lyfthöjd

160 l/min (9600 l/h) på 21.7 fot (6.61 meter) lyfthöjd

Vet inte om flödet 9600 l/h är max man kan få från 0 till 6,61 meter lyfthöjd. De tre Q värdena var det ända som stod på skylten.

Men vilket fall nu när ni har specarna, ändrar det några förhållande på slang dim?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.