Jag behöver tilläggsisolera mitt lilla 1.5-plans hus.
Det som är sämst nu är snedväggarna på övervåningen där det blir rejält kallt på vintern.
Funderar därför på att riva ner yttertaket, sätta cellplast och lägga tjärpapp och sedan plåt på det.
Någon som gjort något liknande?

Övervåningen är alltså för liten för att jag skall kunna tilläggsisolera innåt.
 
Det som du är inne på är relativt nytt.
Finns några tillverkare av Cellplast som har produkter för just detta endamål.

Jag tror det är helt rätt tänkt. Isoleringen ska ju sitta på utsidan!.

Dock lägger man i dittfall Takplåt, Läkt, Cellplast, tjärpapp, råspont.
Att man lägger cellplasten på pappen beror kanske på att det är svårt att fästa tjärpappen på cellplasten (Papp spik är ju inte så lång).
 
Det är i huvudsak två saker som ger mig huvudbry med det här:

1. Är det inte risk att man stänger in fukt mot råsponten när man sätter cellplast ovanpå?

2. Skall man minska ventilationen på (det som innan var) kallvinden? Det blir ju om inte en varmvind iaf en ljummen-vind efter att man tilläggsisolerat på detta vis :)
 
1.Råsponten kan ju andas innåt, så det ska inte vara någon större fara.

2. Ventilera vinden, jag skulle nog låta det vara som det alltid har varit. Det är välldigt svårt att säga om vad som är just "lagom" med ventilation för en vind. ev fukt som kommer upp ska ju helst ventileras bort. Samtidigt så borde ju risken för kondens sjunka på vinden. Vilket borde medföra att du borde kunna minska på ventilationen. Men vem vet?
 
Just nu har jag 125mm ventiler i båda ändarna på vinden. Jag funderar allvarligt på att sätta in självstängande ventiler som minskar ventilationen i takt med att det blir kallare ute.
Testade sådana från Fresh i källaren, men de rörde sig knappt fast temperaturen gick från +25 till -10.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.