Jag håller på att renovera en gammal 30-tals villa och i "fin" rummet under två lager linoleummattor och masonite ligger att jättefint golv med spåntad 4 tums plank. Under det finns spånisolering som sjunkt ihop så det saknas 4-6 centimeter upp till golvet. Det är svinkalla golv på vintern!

Jag vill behålla golvet och det eftersom det är rejält spikat så går det inte att ta upp, isolera och lägga tillbaka.

Då kommer mina frågor.
Går det att spruta in lösull på ett effektivt sätt via den brädan jag tagit bort vid ytterväggen?
Blir det ordentligt fyllt?
Kan slangen komma in under golvet?
Göra själv?
Någon som har erfarenget ?

// Raggsockar e snyggt
 
Tycker det låter som om du har drag in i trossbotten. Någonstans kommer kall luft in, kanske vid syllen? Finns det sprickor eller saknas drevning under syllen? Försök kolla var det drar. Naturligtvis inte det lättaste nu när det är varmt ute.
Har svårt att tänka mig att du får varmare golv med att isolera som det är nu. Du måste först få stopp på draget.
Har du källare under?
 
Jag skulle låtit spruta in uretanskum närmast ytterväggarna.
Det gör stor skillnad.
 
Är inte trägolvet som du hittat under lagrena bara ett underlagsgolv? På 20 och 30-talen byggde man på det sätt du beskrivit med masonit och korkmatta. Det ansågs vara väldigt fint då nämligen... Det är därför det är så ordentligt spikat.
 
Ditt problem är, om jag fattat rätt, ganska typiskt med gamla hus: golvisoleringen går ända ut till syllen, och när spånet sjuker ihop blir det fritt fram för kylan att via springor i syllen, eller överföring via matrerialet, spridas in mellan isoleringen och underlagsgolvet. Jag har sett någonstans (ekofibers hemsida?) att man kan borra upp små hål längs väggarna, föra in en tunn slang i facken och sedan blåsa in cellulosa ovanpå spånen. Jag har inte prövat själv, men i ett liknande projekt hade jag 80 slang långt in i utrymmen via hål jag tagit upp med dosfräs. Jag gissar att det hade gått att minska både slang och hål till 40, kanske 32 - men det tar ju mycket längre tid då att fylla.
 
Jo nog är det från syllen det drar. Jag har tagit upp den yttersta plankan / brädan eftersom den var lagd sist och därför spikad uppifrån, resten är spikad i sponten med rejäla spik så försk att ta upp dessa resulterar i spruckna fördärvade brädor, vet av erfarenhet från ett annat rum. bädorna är 28 mm tjocka och 105 mm breda och spåntade.

Ut mot syllen låg tidningspapper och tygtrasor, det har jag tatt bort och sugit bort spånen i närheten för att täta med papp osv.
Det jag vill är att kunna spruta in lösull in under hela golvet för att hindra luft att kunna cirkulera, det e ju finessen med isolering
Eftersom jag har uppe en springa för att fixa pappen så är det ju lika bra att försöka få in isolering i resten oxå, så man vet att man gjort mesta möjliga
 
Du kan prata med firmor som utför s.k. Randisolering, de tar en dosborr och borrar hål längs ytterkanterna där de skjuter in isolering med mycket lufttryck och lite isolering tills det är fullt.

Jag tänkte göra det men ramlade nästan omkull när han sa det skulle kosta 5-7tkr per rum.

Jag bröt upp golvet och såg att hela syllen nästan var borta istället :)
 
Om du nu har borta en bräda och har 105 mm gap i ena änden av varje fack, så har du utomordentligt tillfälle att spruta in. Gör det själv om du har möjlighet att hyra sprutan - det är jätteenkelt; för in slangen så långt det går och tryck på med maxtrycket inställt, när det tar "stopp" för du sedan slangen tillbaka bit för bit till isoleringen sprutar upp ur hålet. Det som kan vara svårt är att få in slangen tillräckligt långt (om rummet är kanske 7 m långt), men då kanke man kan hitta på något knep att puffa på eller dra den genom golvet. Tänk också att sprutan kan "blåsa" isoleringen den sista biten om du inte får in den ända till bortre syllen - 1 - 1 1/2 borde inte vara något problem - gör ett provsprut.
Om du ändå känner dig osäker kan en firma säker göra det ganska billigt iochmed att de inte behöver borra + plugga egna hål.
Du kommer få grymt sköna golv efter detta!
 
Jag hade samma problem, men hade turen att sista plankan låg löst inkilad och inte spikad. ja lirkade in cellulosa-slangen och ställde in maskinen på fullt blås och minimal ull-matning..det tog lång tid (några minuter), men sedan började man höra hur tomrummen sakta mak täpptes till, blåsljudet blev dovare. sen är det bara att upprepa proceduren mellan varje regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.