Jag håller på att bygga badrum som senare ska klinkras och kaklas och jag vet att det kommer nya regler som kommer gälla från och med 1 juli i år där man inte får ha några skivor med organiskt material i såsom gips med papp.

Jag kommer vara färdig före 1 juli och har bestämt mig att till stor del göra enligt nya normen och använda en glasfibergips närmast kaklet men bakom den gipsen kommer jag sätta 13mm OSB-skiva för att få något att fästa i om jag ska hänga upp något på väggen typ spegel eller liknande. Givetvis måste jag vara noggrann med att täta så jag inte förstör tätskiktet då.

Mina väggreglar är sitter på cc 60 men jag har förstärkt och kottlat in liggande reglar mellan dessa som också är cc 60 från golv till tak.

OSB skivorna har jag monterat stående och skruvat på alla reglar med ca 10-15cm mellan skruvarna. Gipsen har jag tänkt sätta liggande för att få skarvarna förskjutna.

På golvet har jag 22mm golvspånskiva och där har jag reglat med cc30. På golvet ska jag också lägga in golvvärmen. Det är en elslinga T2 blå heter den.

Frågor
1. Vägg - Hur mycket behöver jag skruva gipsskivorna?
2. Vägg - Måste jag limma gipsskivorna också eller räcker det med att bara skruva, har hört både ock?
3. Golv - Behöver jag golvgips på golvet då jag har elslingor?

Tacksam för svar och synpunkter om jag tänkt rätt eller helt galet.


P.s "Vad jag förstår så bygger många stora entreprenörer fortfarande enligt det gamla regelverket"
 
Väggipsen skruvas enligt tillverkarens anvisningar. Jag har satt mina (iofs 900 mm plattor) med skruv på 200 mm mellanrum, 10 mm från kanten. Mittraden ska räcka med 300 mm mellan skruvarna, jag drog lika många på alla tre rader, dvs 200 mm även i mitten. På kortsidorna sätts skruvarna 15 mm från kanten. Inget lim. Inser nu att du använder glasfibergips, jag hade kartonggips. Kanske skiljer sig angående skruvavstånd så kolla tillverkarens anvisningar.
 
Du är medveten om att det inte är godkänt med OSB i våtrum?

1. Se joflopp's svar.
2. Nej, det räcker med att skruva.
3. Nej, normalt sett behövs det inte, men kolla med leverantören av elslingan.

Edit; Läste slarvigt... 3. Nej du behöver ingen gips under T2-kabeln.
 
Som jag förstått det är väl OSB tillåtet bakom gips enligt de regler som gäller fram till 2008-07-01. Är det rätt eller fel uppfattat?
 
Det är fel. Dom nya reglerna började gälla 070701, med undantag för regeln gällande "förbud" mot användande av gips, som inte börjar gälla fullt ut förrän 080701.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.