Jag har ett par frågor gällande höjder för eluttag till tvättmaskin/torktumlare och varmvattenberedare.

1. I mitt badrum har jag tänkt ha en tvättmaskin och tumlare och ovanför dessa sätta en bänkskiva för att få lite arbetsyta. I forumet har jag läst att eluttag till tvättmaskin och tumlare ska sitta 1200mm över golv.
Om det inte är ett krav på att det ska vara så skulle jag vilja sätta mina uttag under bänkskivan dvs på ca 850mm från golv dvs strax under bänkskivan för att slippa hacka ur bänkskivan för kabeln samt få en snyggare och en icke synlig anslutning. Är det lagligt att göra detta eller frångår man något regelverk då.
2. En annan fråga är om man måste ha en strömbrytare för tvättmaskin respektive tumlare eller om det är okej att ansluta den direkt till varsitt uttag som går direkt till elcentralen utan brytare emellan.
3. Finns det något regelverk kring elanslutning av varmvattenberedare. Kan det ske via stickpropp och eluttag eller ska den fastanslutas.

Det finns jordfelsbrytare kopplat till alla uttag.

Tacksam för svar.
 
1. Det är ej ett krav, utan ett riktmått bara.. sätt uttaget under bänkskivan. Kom ihåg att tvättmaskin och torktummlare drar rätt mycke ström. Så vore jag du skulle jag sätta två uttag. Med en egen fas på varje. Eller alternativt dra två/tre faser till en dosa och sätta en anslutningsdosa där du kopplar in båda, på varsin fas.

2. Du måste inte ha någon strömbrytare om du har uttag. Uttaget fungerar ju som en "säkerhetsbrytare" dvs man drar ur sladden :)

3. Den skall fastanslutas (har i alla fall aldrig hört talas om en ej temporär VVB som inte anslutits fast.

Enda avstånden som är KRAV är om du har dusch/bad i samma rum så får du ej ha uttag för nära duschmunstycket.
 
Och det kanske bör tilläggas att du MÅSTE ha jordfelsbrytare om du har uttag i ett badrum elelr annat våturymme.
 
Han skrev ju att han har jordfelsbrytare på alla uttag :)
 
Ojdå, läste slarvigt.
 
Självklart kan du ansluta vvb via stickpropp, så har vi.
 
Om VVB levereras med monterad stickpropp skall den anslutas med stickpropp, om inte, SKALL den monteras enligt den medföljande monteringsanvisningen
 
En del VVB med fabriksmonterat sladdställ m. stickpropp går ju även på 400V så i det fallet blir man ju tvungen att skippa stickproppen.
 
Måste fråga igen kring höjdmåttet för eluttagen till tvättmaskin och tumlare.

Jag har en kompis som brukar vara rätt duktig på det mesta och när jag sa att det var okej att placera uttagen under bänksskivan så säger han att det inte stämmer. Givetvis blir jag osäker då så om det finns någon text i några elsäkerhetsföreskrifter att luta sig mot skulle jag känna mig trygg.

Tacksam för svar
 
Hemmakatten
Vi har tvättmaskin och torktumlare ståendes under en bänkskiva. Eluttagen, 2 st, till dessa sitter under bänkskivan. De monterades för 1½ år sedan av behörig elektriker och det var aldrig tal om nån annan placering.
 
Jag säger också att det är OK att placera uttagen under skivan.
 
Samma här: OK. som tidigare inlägg säger: höjdplacering på uttag är endast rekomendationer.
Dock får inte uttag monteras i golv. Annars gäller i ditt fall att uttag är tillåtet 0,6m från duschkar/badkar alt. 1,2m från duschhuvud mätt i horisontalplanet.
 
Håller också med. Din påläste polare har nog läst standarden som säger 1200 ö.g. Det är dock en standard (rekommendation) och ingen lag.
 
Jag känner mig trygg med de svar jag fått och uttagen för tvättmaskin och torktumlare kommer hamna under bänksskivan.
 
jag brukar sätta en "tvättmaskinsbrytare" före uttaget till tm och tt, det kan ju bli ett akut fel så man snabbt villkunna bryta strömmen utan att börja leta i elcentralen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.