Hej!

Har just fått vårat nya hus levererat till tomten och vi fick lov att ta en liten kik innuti. Blev lite chockad när jag såg badrummet. Vi har valt att inte kakla och fick därför huset med våtrumsmatta på golv och vägg (tapet??). Chocken kom från att ca 50 cm från taket går en skarv runt hela rummet. Det ser ut som att de har lagt våtrumsmattan ned för att slippa så många skarvar då rullen är 2m bred. Problemet är bara att skarven vid ca 2 m höjd blir oerhört ful! Lite "taggig" och så ligger den med lite överlapp så den ligger utanför den nedre mattan. Drar man handen över skarven så känner man den TYDLIGT.

I äldre våtrumsmatte-badrum så har skarvarna varit längsgående varannan meter och det blir mycket snyggare än vad vårat blir... Vi såg fram emot att ha våtrumsmattan och har inte alls tänkt att tapetsera över det men nu är det ju så fult att vi inte vet om vi vill ha kvar det...

Min fråga är till er andra med våtrumsmatta (på golv och väggar) i badrummen. Har ni någon ful skarv som går horisontellt runt hela badrummet?
 
T
Mattan har blivit "svept" runt om för att minimera skarvarna + att man har gjort en överlappning för att undvika en svetsning.

Här har funktion gått före form så att säga.
 
Horisontell sättning är väl det som rekommenderas nuförtiden?
 
Att det är bättre förstår jag men att det inte kan bli snyggt för det blir jag sur på... Kan vi göra något åt det i efterhand?
 
Sätt en bård över?
 
:S Finns det "snygga" bårder??? Som inte har en massa blommor eller annat lulllull? Funderar på om man kan måla med någon färg på det runt om på skarven. Tejpa över och under och sen måla i någon färg som matchar golvet eller så.
 
Vänta ett par år, sen kakla över det.
 
Normalt när man gör så sätter man ju en bård över skarven som sagt
 
snysop skrev:
:S Finns det "snygga" bårder??? Som inte har en massa blommor eller annat lulllull? Funderar på om man kan måla med någon färg på det runt om på skarven. Tejpa över och under och sen måla i någon färg som matchar golvet eller så.
Se längst ned på denna sida: http://www.forbo.se/Default.aspx?MenuId=1519
 
5.2 racing skrev:
Vänta ett par år, sen kakla över det.
Om det är en matta som är godkändt för plattsättning kan man göra det redan nu. Är den inte det så vad skulle det hjälpa att vänta ett par år?
 
jon_h skrev:
Om det är en matta som är godkändt för plattsättning kan man göra det redan nu. Är den inte det så vad skulle det hjälpa att vänta ett par år?

Enda jag kan komma på är i så fall ekonomin :)
 
Vi får se hur vi gör. Det är ju inte såå dyrt att kakla väggarna. :) Men åandrasidan så är det roligare att lägga de pengarna på att få klart övervåningen, bygga uterum osv. Man har många hål att fylla och det är bara frågan om vad man prioriterar. Det blir nog att försöka dölja det genom att måla med någon färg runt om. En enfärgad bård om ca 7 cm eller något.
 
Ta bort bården som sitter och köp samma väggmatta och gör en egen bård

Mvh
Nicklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.