Vi renoverar gamla fönster.
Jag har nu skrapat och skrapat och skrapat - så snart är det dags att börja måla!
Tyvärr är de flesta glasen nya, moderna floatglas och jag vill byta ut dem mot något som ser äldre ut.

Då är frågan mot vad: blåsta eller valsade, nygjorda eller begagnade - vad är mest prisvärt?

Hjälp mig gärna och säg vad ni tycker!

Tack!
Anna
 
Redigerat:
Fråga glasmästaren, dom har nyproducerat kulturglas som är vågigt.
 
Det varnas ofta för såna fönster. Har nog aldrig sett dem så jag vet inte. Gysinge säljer ju äkta handblåst glas, men det är ju dyrt. Ofta kan man köpa beg. bågar och ta glas ifrån. Enligt rykten är det ett glasmästeri i Stockholm som importerar Gysinges glas. De är något billigare än Gysinge sägs det. Gysinge själva vill inte säga var de handlar ifrån, vilket man kan tycka vad man vill om, men det verkar inte vara svensktillverkat. Kanske Tjeckien eller Italien? Har för mig att glasmästeriet i Stockholm ligger på Östgötagatan på Södermalm.
 
  • Gilla
Kalinikus
  • Laddar…
Munblåst glas kan man hitta billigt om man letar runt lite. Jag har hittat gamla fönsterbågar med glas på Blocket, vid containrar och liggandes på folks gårdar. Har betalat 0-100 kr per båge. Bäst är om fönsterbågarna är i riktigt dåligt skick, för då kan man slakta dem med gott samvete.
 
Ju sämre skick desto lättare att få ut glaset helt. Annars kan man ju bara ställa undan bågen tillsvidare, och ibland kan man ju ta reservträ från någon större båge att skapa ett understycke av t.ex. Kretslopp...
 
Tack för svaren och särskilt Karakorum för tipset att leta efter bågar i riktigt dåligt skick. Har inte tänkt på att det gör fönsterslaktandet lättare. Letandet är påbörjat!
 
Redigerat:
Jag satte ut en annons och fick en massa svar och priser. Uj uj uj

Några skrev att de hade fönster med handblåsta glas på 100 cm x 50 - är det troligt? Jag trodde de var valsade då?
Eller? Ungefär hur länge handblåste man glas?
 
100x50 cm är fullt möjligt, jag har ett antal sådana hemma. Det är ungefär den storleken (eller något mindre) jag samlar på mig för att de ska passa mina fönster.

Fram till ca 1930 munblåstes glas.
 
Ok. Vad bra. Måste lära mig se skillnad.
 
Det är ganska enkelt egentligen, men kan vara svårt i dåligt ljus eller om glaset är smutsigt (ta med trasa och rengöringsmedel). Valsat glas är randigt i en och samma riktning, i det munlåsta glaset är dragningarna oregelbundna och går åt olika håll. Ofta kan man hitta bubblor i det munblåsta glaset.
 
Tack igen!
 
Riktigt gammalt glas är dessutom grönare i tonen...
 
Två erfarenheter gjorde jag när jag samlade gammalt glas och fick insatt i mina fönster.

1) Putsa glaset innan du sätter in det så att du kan se hur det ser ut. Har lyckats få några riktigt fula rutor i ögonhöjd med något kladd/etsat som inte går att få bort. Enormt störande efter all möda!

2) Lita inte på att dagens glasmästare klarar av att skära sådana glas! Lämnade in ett fönster till glasmästare, och han behövde dubbelt så många glas som det skulle vara rutor i fönstrena. 50% svinn alltså. Inte kul när man gjort sig mödan ...... Sedan sade min snickare att han hade ett gammalt verktyg, en glasskärare med olja. Han fick glasa resten av fönstrena och det blev mycket lite svinn. Något svinn får du alltid räkna med, eftersom dom är sköra.....
 
Märkligt, jag skar precis munblåst glas och det kändes som det var lättare än normalt. Men det var ju en glasskärare med olja i, men det har väl alla glasmästare?? Eller så beror det på att den var tom på olja och jag fyllde den med borr/gängolja och linolja i brist på annat. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.