Innan jag sätter igång med bygget så kom jag på att jag måste kolla upp det här. Går det bra? Om inte eller nja. Vad kan jag göra utan att behöva flytta skåpet? Räcker det med att bygga in skåpet i ett annat skåp? Duschhörnan kommer att vara till vänster om det gröna strecket.
 
  • skåpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Centraler är endast tillåtna utanför område 3 (minst 3 m utanför duschhörnan), men inte lämpligt då centralen bör sitta i ett annat rum. Så tyvärr måste du göra något åt din central först.
 
ok. Låt säga att jag ska flytta centralen 2 meter åt vänster(annat rum), då måste jag troligtvis skaffa längre luftledning om det inte går att "skarva"? Några bra idéer? Jag låter självklart en kunnig elektriker göra jobbet.
 
Kanske bara flytta upp centralen 0.5 meter till vinden? ( Då behöver jag inte förlänga eller sätta dit ny luftledning) Får man ha en sån central på vinden?
 
Vet ej om vinden. Men det borde väl gå att låta luftledningen komma fram till huset på samma ställe som idag, och sedan skarva utanpå väggen i en dosa, till en bit kabel som får följa väggen till det nya stället.
 
Ajdå, inkommande där? Låter som att din elektriker löser den upgiften bäst då det är lättare när man får en helhetsbild över det hela!
 
Jo det är klart. Bara jag som vill veta nu. :D Tack iaf.
 
Hum.. Är detta inkommande ledning (före mätaren) så måste du nog ringa ditt kraftbolag (eller ring din elektriker så har han säkert kontakt med dom)
 
Har ringt till båda idag. Nätägaren vill inte att jag skarvar, dom vill gräva ner kabeln om jag ska ändra. Tjänar jag ju på. :D Så nu är det bara till att börja bygga då elen inte kommer blir något problem.
 
Fast sa de något om vem som skall betala nergrävningen?
 
Dom står för kabel m.m. Jag får gräva och koppla in efter mätaren eller om det va efter säkringarna.
 
är det blankledning in i huset så ta vara på koppartråden!! det blir några kronor om det är en längre sträcka som ska bytas ut..
isolatorerna kan jag köpa av dig så har jag i reserv ifall jag råkar fälla ett träd till över ledningen till garaget.
 
ok tack för tipset! :D Kommer jag bara ihåg så kan du få köpa dom när det är dags. Vi planerar just nu om lite. Drog med sej en hel del. Men som sagt kommer jag bara ihåg så.
 
Som kuriosa: Brytpinnar till mindre utombordsmotorer tillverkas lätt av gammal 6kvm kopparblanktråd.
(Kör man bland näckrosor i mindresjöar behövs det många.... speciellt om man gör dem av koppartråd...)
 
PST skrev:
Som kuriosa: Brytpinnar till mindre utombordsmotorer tillverkas lätt av gammal 6kvm kopparblanktråd.
(Kör man bland näckrosor i mindresjöar behövs det många.... speciellt om man gör dem av koppartråd...)
OT:
har en selva 15hkr och drog ett borr rakt igenom hela propellern/axeln och lät det sitta kvar för att få eländet att sluta slira, det var ingen brytpinne, en vulkad bussning inuti propellern som inte gick att byta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.