H
Har en fundering. Jag pumpar trädgårdsvatten från en bäck som strömmar alldeles brevid tomtgränsen. Det vattnet är dränderingsvatten från böndernas åkrar här i närheten, kan tänka mig att det är rätt mycket gödsel och annat crap i det vattnet. Kan det på något sätt vara skadligt för gräsmattan - Typ överdosering av någonting. Har bara haft huset i två säsonger och det jag har märkt att det är växer himla fort de gånger jag har vattnat. Kan det "växa" sönder om jag uttrycker mig så? :)
 
Min spontana tanke är att ju mer gödning du vattnar på, desto oftare kommer du vara tvungen att klippa?

Jag skulle nog ta kranvatten istället.
 
H
Naa kommunalt vatten är ju pissdyrt :) Med pumpen betalar jag kanske 20 öre/m3 medan sterila kranvattnet kostar 15-20:- m3.
Förutsatt att det inte är skadligt för växter och gräset med vattning med turbovattnet hela tiden.
 
Om det inte är en bäck på Hallandsåsen med något nervgift så lär det inte vara skadligt. Lite näring till växterna gör inget, se bara till att du inte gödslar själv också om nu detta vatten är så näringsrikt.
 
Konstgödsel är så dyrt, så det finns ingen som använder mer än nödvändigt. Ta ett prov på vattnet och be första bästa plantskola kolla ledningstalet. Ledningstal är ett mått på mängden salter i vattnet.

Destillerat vatten har ledningsförmåga Lt 0
Kommunalt kranvatten brukar ha Lt 0,3
Brunnsvatten Lt 0,3 - 0,6
Gödningsvatten till blommande plantor Lt 1,0 - 1,5
Gödningsvatten till växande plantor Lt 1,5 - 2,0
 
Låter ju som en riktig guldgruva du har Hopplunda. Att vattna gräsmatta med kranvatten är dumt på alla sätt. Svindyrt eftersom det går åt massor med kubik till gräsmattan och alldeles för kallt för att växterna ska trivas.

Gör ett vattenprov så du är säker men jag skulle inte tveka att vattna med bäckvattnet. Så länge du orkar klippa så kan du nog gödsla gräsmattan nästan hur mycket som helst.
 
H
grävaren: Ok tack för tipset :) Skall nog faktisk ta med mig ett urin... menar vattenprov :) till plantskola för analys, blev rätt nyfiken.

OlaF: Jo jag hitta guld med pumpköpet, kommunalt har man inte lust drälla runt som du säjer. Blev först lite nojjig om det kunde vara skadligt, vem vet vad bönderna har skickat i det vattnet, kanske är en bäck med Roundup eller taskigt hemkört ;)
 
Redigerat:
Vi hade också turen att hitta blött guld på tomten. En källa i ena hörnet av tomten som vi grävde ut en damm till. Betalar också en hundradel av vad kranvatten kostar och då är det halvljummet och lagom gödslat av nitriter och nitrater (vilket som nu är rätt). Järnhaltigt är det också - hoppas att det kan fungera som mossmedel :) Ska bara bygga ihop litet automatisk bevattning och sprinklers så det blir av att man vattnar regelbundet...
 
H
Ahh fan vad fint! Då är vi inne på samma spår med automatisk bevattning, ställde för ett tag se just en fråga i vatten & avlopp forumet om autmatisk bevattning med egen pump. Lite tryck och flödes frågor- om det skulle räcka till ett bevattningssystem. Kommer du driva den med sug eller tryckpump? Posta gärna tips sen när du sätter igång, eller om du har några tips i ärmen redan nu.

Sen fattas bara en Robot gräsklippare då har man täckt upp sina ansvarområden som man har på tomten.
Automatisk bärs hämtare har man ju redan ;)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.