Appropå udda "lösningar" så stötte jag för många år sedan på en vanlig sladdströmbrytare monterad på antennsladden till en TV.

Jodå, husägaren använde den för att "stänga av antennen" när det åskade..
 
  • Gilla
  • Haha
jenstornqvist och 28 till
  • Laddar…
Livsmedelsbutiker brukar kunna vara rätt intresanta också. Mycket prylar som ska ha ström i kassalinjen och skarvdosorna tar ju för mycket plats. En mer kompakt lösning är att knipsa kablarna och sen göra en 1-många gren med en sockerbit.... Deluxevarianten har sockerbiten inslagen i lite gladpack
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 4 till
  • Laddar…
pellefant skrev:
Länk till foton från senaste Thailandsresan :[länk]
Thailändare är buddister och tar inte så hårt på ev. död. De återföds, ju.
Du tänkte inte på hur de körde i trafiken? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
llundberg och 1 till
  • Laddar…
En duktig "elektriker" byglade nollan till jordanslutningen i alla vägguttagen så att han fick jordade vägguttag utan att dra separat jord. Får man göra så i andra länder kanske ?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
I vissa andra länder verkar det som dom har kabeln som säkring för att det är svårt att få tag i rätt säkringar.
 
  • Gilla
rådmottagare och 2 till
  • Laddar…
Paulo1 skrev:
En duktig "elektriker" byglade nollan till jordanslutningen i alla vägguttagen så att han fick jordade vägguttag utan att dra separat jord. Får man göra så i andra länder kanske ?
har också sett den lösningen på ett vägguttag som hängde i kablarna ut ur väggen på ett hotell i polen, nollan var dragen först till jord sen en byget till noll.. bättre att inte jorda alls då..
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Man får kanske koppla så där ?
 
Och sen har vi alla "3-fas adaptrar" som den elkunnige(?) snickaren gjort på bygget. Nolla och jord är ju samma sak så det är bara att koppla nollan till jord när man går från fyrledare till femledare.
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
snickarboden skrev:
pellefant>Funderat på att koppla av på semestern istället? *S* Jag menar det lär finnas mer än elinstallationer att titta på runtom i världen *S*
/Kent
jag kan inte koppla av-yrkesskadad, och sen jag jobbade med ventilation ett tag så har jag börjat kolla på ventilationer åxå ;)


Johan Gunverth skrev:
Thailändare är buddister och tar inte så hårt på ev. död. De återföds, ju.
Du tänkte inte på hur de körde i trafiken? ;)
jo dom kör ju på fel sida:D:D
 
  • Gilla
  • Haha
llundberg och 2 till
  • Laddar…
J
Jag har en bekant som jobbar lite extra med att hyra ut ljudanläggningar. Jag hittade en kreativt kopplad "adapter" hos honom.
Det var en 32A-trefashandske (hane), och ut ur handsken dinglade tre stycken 10A enfas-grenuttag i sina respektiva sladdar. Ett grenuttag för varje fas.

"Ibland behövs det lite mer kräm till slutstegen"
 
  • Älska
kwasibengt
  • Laddar…
Joakim-E skrev:
Jag har en bekant som jobbar lite extra med att hyra ut ljudanläggningar. Jag hittade en kreativt kopplad "adapter" hos honom.
Det var en 32A-trefashandske (hane), och ut ur handsken dinglade tre stycken 10A enfas-grenuttag i sina respektiva sladdar. Ett grenuttag för varje fas.

"Ibland behövs det lite mer kräm till slutstegen"
PA-branschen, videofilmare och i viss mån fotografer är likadana: - Ta bort den där jävla jordfelsbrytaren. Den löser ut när man minst önskar det"

:D
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Eller han som hängde på trådar på linorna mellan stolparna som matade ett bostadsområde i Vietnam. Till ett ojordat vägguttag för frysen för glassen i skogen.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
Favoriten fanns i en av min farmors tidigare lägenheter. Ett extra eluttag hade monterats ovanför diskbänken. Ett utanpåliggande eluttag hade monterats under överskåpet. Till uttaget var det dragen sådan där platt bandkabel som användes till antenner någon gång nittohundrafrösihjäl. Antennkabeln gick till närmsta vanliga uttag. En extra FK eller liknande var sedan dragen till vattenkranen och hade där lindats några varv för godtycklig kontakt ;)

Antar att den fina med bandkablen var att den var så platt att den typ gick att tejpa på väggen...
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Hmm.. Så gjorde farfar till vedkapen för månag år sedan. Vedboden stog mellan huset och vägen. Nere vid vägen stog vedkapen. Mellan vedboden o huset var 50 meter. Därimellan gick en enfas-kabel. D.v.s ingen möjlighet till annan last än belysning och mindre maskiner. Mellan vedbod och vägen var 30 meter. Men 5 meter från vedkapen stod stolpen med 5 blanktrådar på. På ena sidan stolpen kom matartrådarna, grenades av, gick ner till servicesäkringarna o upp igen till blanktrådarna upp till huset. En gång i månaden när farfar hade fått hem ett par kubik ved i 3-meterslängder skruva han ur servicesäkringarna, tog ett långt träskaft med en specialgjord krok i ena änden och hängde upp en 4" som var fäst i en FK ner till en 4-ledare med en hanske i andra änden. Sen satte han i säkringarna igen o starade kapen. Sen kunde det där hänga flera veckor innan han fick för sig att plocka ner det igen.

Matss: Hade själv en sådan här hemma när vi flytta in för att få kraft i garaget. Lr ja, för att över huvud taget få ström där. För där inne stog byggsågen, gersågen, och allt annat man behöver lite mer utrymme för när man totalrenoverar ett hus.
Förra ägaren hade satt en stolpe vid parkeringen utanför garaget med en sån där platt metallhandske på, och från garaget kom en 4-ledare med handske på inkopplad i uttaget. I garaget satt ett vanligt schuko-uttag, med nolla o jord på samma skruv. Skaffade en portabel trefas-jordfelsbrytare och ersatte hanen med denna kabel, och kopplade in en elbjörn efter detta. På stolpen hängde en adapter för att få motorvärmaren att funka: Metallhanske->Shucko,här också med nolla och jord på samma skruv.
Kanske ska tillägga att jag noga funderade på vad jag gjorde och instruerade frugan att inte pilla på denna metallkontakt och drog en svart sopsäck över den för yterligare säkerhet. Nu är den borta sedan 17 år och ersatt med en riktigt motorvärmarstolpe och garaget har fått egen riktig matning.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.