Hej,

Vi skall ha ett handfat monterat ovanpå en bänkskiva i badrummet. När vi mätte höjden kom vi fram till att vi vill ha handfatskanten runt 95 cm över golv. Nu säger hantverkaren att det bryter mot branschreglerna och vi måste sätta överkanten på 85 cm, annars gäller inte försäkringen. Det blir inte alls snyggt eftersom bänkskiva då hamnar lite under 70 cm över golv vilket nästan känns som knähöjd... Har ringt två olika VVS-butiker, de ansåg att 85 cm endast är en rekommendation. Någon som vet vad som gäller?
 
Skulle inte försäkringen gälla då..? Det låter som fullständigt skitsnack. Sätt det på den höjd ni vill ha.
 
I
För en gångs skull är jag överens med jon_h: sätt handfatet på den höjd ni vill ha.

Lite kuriosa:
Höjden på handfatet (och även diskbänken i köket) relaterades en gång i tiden för länge sen till svenskens medellängd när h*n skulle sätta upp foten i handfatet (eller zinken/diskbänken) för att tvätta fötterna innan ordet badrum i var mans bostad var påtänkt. Blev det för högt riskerade folk att dratta på ändan när de slängde upp benet i handfatet. Höjden blev då 80 cm eller t.o.m ännu lägre.

Den höjden levde kvar in på 1960-talet, sen kom ny standard som bestämde höjden på diskbänken till 90 cm eftersom medellängden på svensken ökat med åren (och på den vägen är det fortfarande). Tyvärr hängde inte höjden på handfatet/tvättstället med i den insikten. Därför kan man än idag hitta nybyggda hus där handfatet i badrum och WC sitter på 80 cm. Visserligen bra för barnen så länge de små, men sen...

En ökning till 85 cm är givetvis bättre än 80 cm, men ännu bättre är 90 cm.

Själv rekommenderar jag höjden på handfaten till 95 cm så man slipper att bocka sig ner och fresta på ryggen för att skvätta vatten i ansiktet. Ser visserligen lite tokigt ut, men de som provar tycker att det är bekvämt. (Barnen får ändå ha en pall att stå på för att nå upp och om den blir lite högre spelar då ingen roll.) Funktion får alltid gå före estetik i mina byggen.
__________________
Byggaren
 
Jag jobbar i ett byggvaruhus å har då aldrig hört talas om att det skulle vara ngt annat än just en rekomendation... Och att försäkringen inte skulle gälla låter ju superlöjligt... Tänk på dagis å sånt där de han handfat i barnens höjd...det borde isf vara värre ju..
 
  • Gilla
nyrrol
  • Laddar…
Jag är 2 meter lång och tycker att 85cm är alldeles lagom höjd. Har testat olika höjder under husbyggnation och 95cm var alldeles för högt. Vattnet skvätter mer på kroppen och man får en onaturlig ställning när man tvättar sig.
Däremot höjer jag gärna toastolen från rekommenderade 40cm till 45cm
 
Tack för alla svar!
Jag tror också att det är just skitsnack, men eftersom det är hantverkaren som i slutändan ger en garanti på utfört jobb så måste jag hitta ett sätt att bevisa för honom att det är ok att sätta det över 85 cm. Tyvärr verkar han inte ha tillräcklig koll, vet inte hur jag skall övertyga honom. Fundera på vart man kan läsa regelverket när det gäller sådana här frågor?
 
Tänk bara på att de flesta vattenlås-kit är anpassade till just 83-85cm. Så se till att du får ett tillräckligt långt rör från vattenlås ner till avloppsanslutningen.
 
Jag trodde det var 85cm för att det är en bra höjd att hänga kuken över när man ska vaska av den.


imported_Byggaren skrev:
För en gångs skull är jag överens med jon_h: sätt handfatet på den höjd ni vill ha.

Lite kuriosa:
Höjden på handfatet (och även diskbänken i köket) relaterades en gång i tiden för länge sen till svenskens medellängd när h*n skulle sätta upp foten i handfatet (eller zinken/diskbänken) för att tvätta fötterna innan ordet badrum i var mans bostad var påtänkt. Blev det för högt riskerade folk att dratta på ändan när de slängde upp benet i handfatet. Höjden blev då 80 cm eller t.o.m ännu lägre.

Den höjden levde kvar in på 1960-talet, sen kom ny standard som bestämde höjden på diskbänken till 90 cm eftersom medellängden på svensken ökat med åren (och på den vägen är det fortfarande). Tyvärr hängde inte höjden på handfatet/tvättstället med i den insikten. Därför kan man än idag hitta nybyggda hus där handfatet i badrum och WC sitter på 80 cm. Visserligen bra för barnen så länge de små, men sen...

En ökning till 85 cm är givetvis bättre än 80 cm, men ännu bättre är 90 cm.

Själv rekommenderar jag höjden på handfaten till 95 cm så man slipper att bocka sig ner och fresta på ryggen för att skvätta vatten i ansiktet. Ser visserligen lite tokigt ut, men de som provar tycker att det är bekvämt. (Barnen får ändå ha en pall att stå på för att nå upp och om den blir lite högre spelar då ingen roll.) Funktion får alltid gå före estetik i mina byggen.
__________________
Byggaren
 
  • Gilla
DonPablo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.