Har en liten fundering, är själv totalt oinsatt i räntor och avgifter och hur det går till (min sambo likaså). Det är nog mer att man går till banken och är tacksam för att man ens får träffa nån :)

Iaf, vi köpte huset för 2 år sedan för 520k och har där ett bottenlån på från början 468k med 5,12% ränta. Förra sommaren påbörjade vi en utbyggnad på 70kvm, som dubblerade boytan. Nu när själva utbyggnaden börjar bli klar (badrum, tvättstuga, sovrum, allrum) så funderar jag på hur vi ska bete oss med våra lån. För utbyggnaden har vi använt en checkkredit på 300k och en på 100k, dessa har sedan lagts ihop till ett lån (reverslån??) med 6% ränta. Som jag har fattat det så är inte detta lån med huset som säkerhet, därav den högre räntan? Dessutom amorterar vi ganska mycket på detta lånet.

Vi skulle nu vilja värdera upp huset och våran förhoppning är då att den totala lånesumman (468k+400) rymms i ett bottenlån. Men eftersom det ursprungliga huset (70kvm) inte ännu är upprustat utan fortfarande håller "sommarstuge standard" så är vi tveksamma till att vi får upp värdet så pass mycket att det ska täcka våra kostnader hittils.
Vi kommer nu att fortsätta rusta det som finns i det ursprungliga huset (kök, v-rum, 2 sovrum), men allt kommer att ske utan lån, och då naturligtvis i lite långsammare takt.

Frågan är då hur man ska bete sig nu? Vi lägger ju hellre pengarna som det dyrare lånet kostar på att renovera lite fortare, och på så vis förhoppningsvis kunna bli helt färdiga och då slutligen kunna få ett slutgiligt värde på huset.

Det finns mycket kompetent folk här som säkert kan ge tips och råd. Antar att banken också skulle kunna ge mig lite tips och råd, men vi tänkte börja här, eftersom vi inte har fått nå vidare bra intryck av våran "personliga bankkvinna" (går det att byta ut henne mot någon annan hur som helst på något fint sätt?)

Hur har ni andra gjort som har renoverat mycket eller byggt ut?

Vart lite långt nu kanske, hoppas ni orkar läsa, medans jag sköter disken så inte min bättre hälft tror att jag spenderat hela dan med att läsa på detta forum :)

//Calle
 
Vi fick veta att bankens schablonvärde på vårt hus var satt till 1.6, tyckte det lät lite lågt, varpå vi tog dit bankens mäklarfirma som lika hastigt som lustigt konstaterade att 2.1 var en mer marknadsmässig värdering. Värderingen kostade ett par tusen (vilket kan uppfattas som lite störigt, då samma mäklare gladeligen kommer ut och gör kostnadsfria värderingar utifall att man vill sälja kåken.. Visst ska dom ha betalt, men tror timpenningen hamnar på dryga tusenlappen för denna tjänst) men å andra sidan kunde vi låna lite till utan topplån så jag antar att det var värt det..

I ert fall, ytan är av förståliga skäl av största vikt vid värdering och med tanke på att ni dubblerat den så verkar det märkligt om värdet därmed inte skulle tagit ett rejält skutt även i ert fall. Hör med er bank vad dom tar för en värdering och berätta hur det ligger till, har som sagt mycket svårt att tänka mig annat än att värdet stigit en hel del. Lycka till!
 
Jo, man får ju hoppas att det blir värt nån krona mer. Men det man är rädd för är ju att eftersom ursprungshuset är i princip orört och att skarven mellan huskropparna inte är så vacker heller, och kommer inte bli det förrens vi tar tag i den delen av huset, så drar det ner värdet på hela byggnaden. Det skulle ju kännas surt eftersom det tydligen kostar en slant också.

Får väl ringa och be dom komma ut och kika och säga vad dom tycker, man måste väl även kunna rådfråga den personen om vilka sätt som annars är lämpliga att göra med lån och dyl.

Ang personlig bankman då? Nån som har nå knep på hur man kan byta sån på en snyggt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.