Denna kåk kommer att bli vår om 2 mån, men redan nu funderar jag på detta glädjeämne:

photo.php

...som kronan på detta hus:

photo.php

Besiktningen uppdagade påväxt och fläckar i olika nyanser, men taket håller ett tag till. Killen från Cimex gav mig några råd, men menade att ökad ventilation av vinden bara ökar kondensproblematiken och att det är fuktiga utdunstningar från 2:a våningens sovande som orsakar problemen.

Huset är klätt med fasadtegel utan glipor mellan teglen, ska det finnas några på den sortens konstruktion (träkåk med träfasad, tilläggsisolerat och klätt med tegel) eller släpper man bara in ännu mer fukt "innanför tröjan"?

photo.php

tacksam för råd!
 
Snälla, snälla, hur ska jag tänka.
Det kommer ut för mycket fuktig luft till råvinden, Cimex-killen har gett mig ett råd om att ventilera sovrummen bättre, inte att tilläggsisolera vinden (det skulle ge ännu svalare vind med mer kondensutfällning). Kan en plastfolie (eller diffspärr) under innertaket lösa fuktfrågan utan att kyla ned vinden i onödan? Tveksamt med ett så gammalt hus, va?
 
Hej

Några frågor

Vad hur du för ventilation idag?
Var kommer luften in?
Var sugs den ut?
Hur bra fungerar ventilationen tycker du, imma på fönster i sovrum på morgonen etc?
 
Vet inte än, återkommer när vi flyttat in.

Det är äldre 2glasfönster, som sköter det mesta av ventilationen, springor mellan dörrar osv. Det finns inga utsug eller ventiler på ovanvåningen, det skulle kanske kunna bli en bra investering, kanske montera in en fläkt i murstockens ena (oanvända) kanal? Eller är det bättre att dra en genomföring/ rum genom tegelfasaden?

Tanken är alltså att inte låta fuktig lufr stiga upp på vinden. Där finns det ett galler i varje nock, vilket tydligen är OK. Vad man däremot borde göra är att ösa upp spånisoleringen, som har rasat ned och hindrar den uppåtstigande luften, det blir min första åtgärd att sätta upp skivor där för att bilda en spalt. Låter det vettigt?
 
Behövs det bättre ventilation på insidan av tegelfasaden? Jag ser ofta vertikala glipor (det saknas murbruk) mellan fasadtegelstenar, men jag vet inte om det är vettigt att släppa in luft där. Jag kommer att knacka loss en fönstersmyg för att ta reda på hur det är konstruerat.
Det finns även ett gammalt fönster innanför fasaden, i källaren, jag ser betonghålsten igenom glaset, det är muren som fasaden står på. Fungerar säkert som en ventil igenom vilken den varma luften kring pannan stiger upp innanför fasaden. Är det bra att ta upp flera hål av det slaget? Ska det muras igen? Troligen finns det vägar för luften att passera över till isoleringen och tegelfasaden, men det kan vara svårt att lista ut hur och var det sker.
 
tegelfasaden sitter utanför själva huset som ett skal.
Mellanrummet är ca 10-30mm och det sitter kramlor/spik mellan hus & tegelfasad som stadgar så inte fasaden bågnar.
Det ska räcka med den ventilation som finns som "saknat fogbruk" i dom nedersa skiften.
Kolla på komunal bygnader med tegels så ser du att det är så dom är uppbygda.

Är du helt nybörjare på hus så kan jag rekomendera HUSETS ABC http://www.prisjakt.nu/redirect.php?bokpris=59271 denna bok brukar även finnas på Bauhaus med en bauhaus logga för ca 100:- billigare än bokus. Hör har du en fakta samling om hur olika ventilationsystem fungerar till hur du tapserarar tillägsisolera etc.

Edit. täta alla glipor du kan hitta upp till vinden innifrån, tätninslister i vindslucka mm.

MVH PPALM
 
Redigerat:
Varför inte installeran en frånluftsfläkt på våningen så att du skapar ett undertryck. Då blir du av med problemet.
 
Strålande, jag har lite å göra!
 
Hakar på tråden lite.
Jag har 2 st vindsfönster på min vind, ett på var sida på gaveln.
Kan jag ersätta dessa med 2st ventiler istället? Storlek?
 
Poggan skrev:
Hakar på tråden lite.
Jag har 2 st vindsfönster på min vind, ett på var sida på gaveln.
Kan jag ersätta dessa med 2st ventiler istället? Storlek?
Har du problem med att tillförsel av fuktig fukt från boutrymmet så blir dett värr fukturfällning om du sänker vindens ventilation genom ökad ventilering.
 
Tillbaka efter strapatser med brandstegar och annat... nu ska jag sätta igång med ventilationen i våra sovrum.
Planen är den... istället för att göra åverkan på skorstenen eller fasadteglet ville jag ta upp hål i de 3 rummen samt i 1 mitten av korridoren, montera ventiler med plastgenomföring, spirorör och sedan koppla ihop det hela. Sen har jag bara 1 rör att montera fast fläkten på och ut genom taket... Det kommer nog vara lättast att montera en stos på utsidan av plåttaket.

LIte frågor till våra duktiga hantverkare: Vad händer med fukten, kommer den kondenseras i stosen eller utanför, hur ta hand om det? Vad händer om det sker i spiroröret på kallvinden? Måste jag ha en fläkt eller går det av sig självt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.