Är ute efter en elektrisk vertikalskärare, har kollat på två varianter; Stiga och Gardena:
http://www.gardena.se/catalog/prodid.cfm?lang=se&art_nr=4068
http://www.stiga.se/(sseinzy5emlsnd55z3ra1fiz)/ProductInfo.aspx?Country_id=2&ProductInfoId=1209

Personligen tycker jag att Stigan verkar vettigare; priset och effekten, 1395:- mot 2295:- samt 1500W mot 1000W. Sen känns det som att en vertikalskärare på fyra hjul borde vara stabilare än en med två hjul, eller? Uppsamlaren som finns på Stigan verkar för mig också vara en poäng till dess fördel mot Gardenan.
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av de båda varianterna?
 
Uppsamlare känns för mig helt främmande, det är ju Mängder med mossa/gräs mm som man får upp, en uppsamlare skulle bli full på 2 meter.
Jag har Gardenan, den funkar kanon. Kunde möjligtvis gärna varit lite bredare. Finns tre höjder som gör att man kan sänka när knivarna blir lite slitna. Är nu inne på lägsta nivån, efter tre säsonger på två tomter. Motorn känns ordentligt stark.

Har ingen uppfattning om Stigan.
 
Tack för din input Fresve! Stigan kan ställas i fem lägen. Uppsamlare eller inte är nog en smaksak, i något läge blir man ju tvungen att ta bort mossan/gräset som man får upp. Att tömma uppsamlaren "ganska" ofta eller att kratta ihop drivorna är nog ganska likvärdigt på rolighetsskalan.
Är det någon som har erfarenhet av Stigan?
 
Rozeman skrev:
. Att tömma uppsamlaren "ganska" ofta eller att kratta ihop drivorna är nog ganska likvärdigt på rolighetsskalan.QUOTE]

Jag tror faktiskt inte jag ljög när jag sa varannan meter. Pratar vi inte om helt nya trädgårdar, utan lite äldre med en del mossa i, då är det nog till o tömma varannan meter. Detta pga att mossa/gammalt gräs inte alls packas, utan är luftigt.
Tacka vet jag att få räfsa lite.. :p När jag klipper med uppsamlare får jag tömma ca 5-7 ggr. Det blir uppskattningsvis i släpkärran 1/10 av allt jag räfsade upp efter min vertikalskärning. Då körde jag släpkärran 3 ggr till tippen.
 
Ok, en poäng till Gardenas fördel då när det gäller uppsamlare;)
Men i mina ögon ser Stigan stabilare ut med sina fyra hjul. Lite mer som en vanlig gräsklippare. Är det någon som har erfarenhet av den?
 
Lånar tråden lite..

Någon som har provat vertikalskärare som man drar bakom trädgårdstraktorn, är det nåt att ha tror ni?
 
Rozeman skrev:
Ok, en poäng till Gardenas fördel då när det gäller uppsamlare;)
Men i mina ögon ser Stigan stabilare ut med sina fyra hjul. Lite mer som en vanlig gräsklippare. Är det någon som har erfarenhet av den?
Enligt ett annat forum om bara gräsmattor så lär Stigan vara klen trots större motorstyrka och där rekommenderas Gardenas om man nu inte vill betala 4-5000:- för Klippos motordrivna.
Gardena har uppsamlare som tillbehör till sin vertikalskärare, kostar drygt 350:-


Citat: Testade idag min Stiga VE30 på en liten del av gräsmattan. Jag vet inte om maskinen är för svag eller om underlaget var för hårt, men den stannade mest hela tiden. Det kändes som att den inte riktigt orkade med att skära ner i jorden (hård och torr lerjord). Bör jag vänta med resten av gräsmattan tills det har regnat lite och marken är mjukare, eller kan man gissa att Stigan helt enkelt är för klen (djupet jag körde på var bara 6 mm, på 1 cm stannade den direkt hela tiden)?

Nästa: För det priset Stiga tar för sin maskin så kan man befara att kvalitén inte är hög. Jag skulle gå tillbaka och försöka få pengarna tillbaka. Du har väl en ångervecka? 6 mm är för dåligt djup, bör vara 1-2 cm
 
robban44 skrev:
Enligt ett annat forum om bara gräsmattor
Nyfiken på vilket forum det är. PM:a om du inte vill posta.

//Janne
 
En bekant till mig har köpt en Stiga VE32. Den skär utan problem lite drygt 1cm ner i backen. I bruksanvisningen till Gardena EVC 1000 står att i skärposition 1 skär den 3mm ner i backen. Jag skickade ett mail till Gardena för att fråga om just skärdjupet på deras EVC 1000. Svaret från Gardena:
"Vertikalskärning ska bryta ytan och skära av ytliga gräsrötter ca ett par mm djup. Att skära flera cm är fel och har ingen bättre funktion mer än en onödig förslitning av maskinen."
Jag har fått helt klart för mig vilken vertikalskärare jag ska köpa: Stiga VE32.
 
Rozeman skrev:
En bekant till mig har köpt en Stiga VE32. Den skär utan problem lite drygt 1cm ner i backen. I bruksanvisningen till Gardena EVC 1000 står att i skärposition 1 skär den 3mm ner i backen. Jag skickade ett mail till Gardena för att fråga om just skärdjupet på deras EVC 1000. Svaret från Gardena:


Jag har fått helt klart för mig vilken vertikalskärare jag ska köpa: Stiga VE32.
Precis, vertikalskärning görs precis i markytan. Sen ska det vara fuktigt också, och gräset ska ha börjat växa så i maj passar bra, när man har klippt 4-3 ggr.

Stigan är väldigt prisvärd, men uppsamlaren kan man slänga direkt. Vill man samla upp är det bättre att riva först och sen gå efter med uppsamlargräsklippare, den packar iaf lite, men jag hade nog räfsat för det blir otroligt mycket skräp.
 
Stigan har riktigt mjuka knivar som slits ut helt efter ca 2000m2. Jag lämnade tillbaka min idag och kommer att köpa nytt märke nästa år. Uppsamlare är en mycket stor fördel att använda eftersom man då inte sprier ut alla de ogräsfrön, mossa och annat som man sprider ut om man krattar runt skäret över mattan. Visst får man stanna efter 3-4 m och tömma, men skall man ha det riktigt fint så får man också lägga ner lite jobb en stackars gång om året.

Kan dock inte klaga på Stigans (VE30) motorstyrka.
 
Händig: Det är alltså en VE30 du haft? Undrar just om VE32, alltså den större, har lika mjuka knivar? Min bekant som köpte en VE32 har inte upplevt mjuka knivar. Det ska väl då tilläggas att han endast vertikalskurit en mindre yta.
 
Ja, en VE30. Kan inte svara för VE32, men om arbetsbredden är samma som på VE30 kan man ju anta att de har samma leverantör av knivar. Nu verkar det vara fel på deras hemsida så jag kommer inte åt att titta efter, men du kan ju kolla själv senare.
 
Stigas sida har kommit i gång igen. VE30 har 30 cm arbetsbredd, VE32 har 32 cm. Förhoppningsvis är det bättre kvalitet på VE32:ans knivar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.