Hej!

Jag är lite ny här på forumet och hoppas att jag lägger den här tråden i rätt undergrupp.

För två år sedan flyttade vi till ett hus som är byggt 1964 och tillbyggt -75 (om jag inte minns fel). Vi har ett ganska stort avlångt uterum som kan sägas bestå av två delar; en inre och en yttre. Den inre delen har två väggar som vätter mot huset, en tegelvägg och en vägg med stora fönster samt altandörren. Den tredje väggen vätter mot skuggsidan av trädgården och har "vanliga" husfönster. Den delen är alltså mycket tråkig. Den yttre delen är ljusare och mer inglasad än inbyggd. Det är helt öppet mellan de båda delarna men det går en balk i taket, som visar var delarna är.

(lång bakgrundsinfo det där)

Nu till saken:
Vi vill bygga ett litet enkelt uterumskök längs den teglade husväggen. Min tanke var att bara sätta in köksskåp från IKEA på ben, ställa in ett litet kylskåp med frysfack (som flyttas ner till baren i källaren under den tiden på året som uterummet inte nyttjas), sätta dit en diskho (kanske inte ens dra avlopp utan bara ha en hink där vattnet rinner ner, (som mina föräldrar har det i sin stuga)) och lägga på en bänkskiva. Rätt enkelt med andra ord.

MEN! Min man tror inte att det är en bra idé med IKEAskåpen... Han tror att de inte klarar den fukt som finns i uterummet. (jag har ingen aning, men skulle gissa att det är normalt fuktigt för ett uterum, inget man tänker på). Är det någon här som vet hur IKEAskåpen skulle klara ett uterum?

Oj vad omständigt mitt första inlägg här blev. Hoppas ni förstår vad jag försöker få fram, annars får ni gärna fråga! Och finns tidigare trådar i ämnet så länka gärna!

Tack på förhand!
 
Risk att dom sväller av fukten tror jag
 
Välkommen till forumet..

Vad är det för golv i utrymmet? Är det isolerat?

Är inte utrymmet isolerat, utan temperaturen (och fuktigheten) varierar kraftigt så finns det ju risk med konstruktioner av spån, precis som Pake skriver. Första åren håller det säkert, men det finns risker långsiktigt.

IKEA har ju å andra sidan även kökslösningar som bygger på massivt trä, ex. köksön Stenstorp och arbetsbänken Groland.
 
Håller med "GoForIt". Du kan hålla fast vid din design-idé men byt ut spånskivorna (stommarna) mot ett mer tåligt alternativ så slipper du reta dig på flagor och uppsvällda skåpsidor... Att ha ett litet utekök som du beskriver är något jag gärna skulle vilja ha, om jag bara kom förbi första hindret: jag saknar färdig uteplats... (Jag tror pilsnern smakar extra bra om den plockas fram ur kylskåpet på altanen...)
 
Hej igen!

Tack för era svar.
Golvet i uterummet är.....ehum... oisolerat. (kan det vara tryckimpregnerad furu eller nåt sånt?) Så vi får nog lösa det på nåt annat sätt. Kanske inte måste täcka hela väggen med kökskåp heller utan det kanske räcker med nåt i stil med Stenstorp och Groland. Tack för tipsen!

Och jag tror precis som du, bigsnucke, att pilsnern (och vinet och cidern och isteet för den delen) smakar bäst om kylen står på uteplatsen/uterummet.... :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.