Jag renoverade köket för ett halvår sedan i min bostadsrätt.
Idag kom målare som ska måla våra fönster. Han springer till vise värden och gnäller på att jag har byggt in mitt element. saken är den att man genom ett skåp kommer åt ventil och rör men inte hela elementet. Elementet i sin tur har gott om plats under bänkskivan.
Hur är det med regler och förordningar med att bygga in ett element?
 
Talar du om en vattenburen radiator?

Några regler kan jag inte, men det finns inte några som helst brandrisker med att göra som du gjort. Däremot försämrar du med säkerhet luftgenomströmningen och därmed värmeutbytet. Så jag gissar att finns det några regler så är de från föreningen själva med avssende på access för byten/renoveringar samt effektivitet.
 
men jag tänkte om jag borrar hål i bänkskivan så att det kan strömma upp varmluft mot fönstret, då är väl funktionen den samma. sen glömde jag skriva att köket är på ca tre kvadrat så att det var varmt och gott i hela lägenheten under vinterhalvåret.
Och om man drar ut kylskåpet så kan man blicka hela elementet.
 
ja vattenburet
 
Det enda är att det inbyggda elementet ger sämre effekt och "kräver" högre framledningstemp för att nå samma effekt. Har du termostater eller bara vred på elementen?
 
jag har termostat, det värden syftade på var att jag inte kunde se om elementet börjar läcka. Är det ett måste? jag kan ju så klart kontrollera det då och då genom att dra ut kylskåpet. Det är väl någon sådan regel jag mest är ute efter att veta om det finns dvs måste elementet exponeras konstant?
 
Radiatorn är ditt ansvar som medlem.
Nja, regler som finns är att man inte får bygga in material som inte äär avsedd för inbyggnad, utan de ska varaåtkomliga. Nuförtiden ska man ha skvallerrör från sådana ställen, detta behövda man inte tidigare.
Trorint han kan kräva att den är synlig, dock finns det en paragraf som säger att medem ska be om lov för att göra väsentliga förändringar i sin lgh.

Vet intom jag rörde till mer än förklarade
 
all hjälp är bra hjälp. Okej men vad kan hända då om man har som jag renoverat och byggt om lite utan föreningens tillstånd?
 
Du begär tillstånd i efterhand. De kommer då att ha synpunkter. Du kommer då att få visa att det inte påverkar väsentligt. Godkänner de inte, så tror jag det är hyresnämnden som tar upp sådan ärenden, men jag är osäker.
 
tack för all matnyttig hjälp.
Känns som man har lite mer kött på benen nu.
 
I princip kan man bygga in ett element, men det är inget jag rekommenderar. Eftersom "säkervatten" reglerna enbart reglerar tappvatten och inte värme så är det fullt möjligt.
Men om radiatorn inte behövs så är det bättre att ta bort den helt.
Tänk på att om du vill ha stigande varmluft genom borrade hål i bänkskivan, så måste du även ha öppet nere vid radiatorn så att luften kan cirkulera, annars funkar det inte nåt vidare.
Sen behöver du byta ut termostaten till en med extern givare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.