Hej
Ny på detta forum

Kommer inom närmaste dagarna att skriva på köpekontrakt på ett hus:).

Men det sitter en kombipanna ifrån 1968 utan extra tankar.
Jag skulle vilja byta ut panna till en ved panna med dubbla tankar.
Huset är byggt sent 30-tal 1 1/2 plan hus med källare (oindredd) boarea markplan ca 55kvm Övervåning inredd.
Finns planer på en ytbyggnad i framtiden på ca 35kvm på markplan + övervåning
Så jag tänker köpa en panna som klarar av minst 140kvm

Skulle vilja ha hjälp med vad det finns för bra pannor tankar paketerbjudande är kanon,
Finns det några fabrikanter man ska hålla sig ifrån?

Mvh
Daniel
 
Redigerat:
Hej och välkommen.

Bra ved pannor finns det gott om.

Här kan du kolla på några av dem.
http://www.baxi.se
http://www.trebema.se/
http://www.effecta.se

Köper du ett paket av någon tillverkare så brukar alltid ackumulatortanken vara snålt tilltagen.
Ofta är det 2st 750L tankar med halv dålig isolering och en 120L beredare i toppen
Ackumulatortanken är hjärtat i systemet.Det är viktigt att få till en bra ackumulatortank eller flera.

Kolla in www.afabinfo.com där finns det mycket att läsa om vedeldning.
Ett exempel
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
 
Det kryllar av tankar, shuntar, laddomater och andra tillbehör på begagnatmarknaden. Verkar som varenda en drar in fjärr- eller bergvärme. Kolla blocket...

Om pannan ska användas fltigt kanske det är värt att köpa nytt så att eldutrymmet är fräscht.
 
Man undrar ju varför du skriver "med dubbla tankar"? Det är synd att redan från början låsa sig vid en 80-talslösning med två småtankar. Utvecklingen har gått vidare även om de flesta installatörer står kvar i den tiden.
 
Matss skrev:
Man undrar ju varför du skriver "med dubbla tankar"? Det är synd att redan från början låsa sig vid en 80-talslösning med två småtankar. Utvecklingen har gått vidare även om de flesta installatörer står kvar i den tiden.
Men blir inte det lite tung värm med en enda stortank , tänker mig på sommaren för att få tappvarmvatten.
Tips mottages varmt

Norrbottentorpet
jo pannan kommer att eldas flitigt, kommer bara bli vedeldning.


Man kan inte få för mycket hjälp, men för lite kunskap är en annan sak:D
 
Hej
Vattnet i en ack tank skiktar sig.
Du kan alltså välja att bara värma en liten bit av den stora tanken.
Det varma vattnet från ved pannan för man in i toppen på tanken.Det lägger sig ovanpå det kalla vattnet.Vattnet till vedpannan tar man från botten av tanken

Men det är ju ingen ide att bara fylla lite av tanken.Då får man ju elda oftare.

Jag har en liten el varmvatten beredare på 50 L som jag kan använda på sommaren om jag vill.
Finns någon bild i mitt webbalbum under min profil.
 
Som så ofta annars blir rådet även den här gången: Sök på forumet! Det finns säkert ett 20-tal trådar som behandlar olika pannors för- och nackdelar och ett 20-tal till som beskriver olika bra tips för att bygga ett vedpannesystem med accumulatortankar. Läs, läs, läs och läs igen. Jag kunde ingenting alls om värmesystem innan jag bestämde mig för att bygga mitt eget och allt jag behövde veta fanns redan skrivet på forumet, med några få undantag som folk på forumet gärna hjälpte till med.

Lycka till med bygget!
 
Hej igen !

Finns det någon chans att man får ett system insatlerat o klar för ca 60 000kr
Vad kan man räkna med att man behöver för kw på pannan till ett litet hus .
Övervåning bli extrem varm så man kan ju räkna på 55kvm för stunden . (endast markplan)
Framtida utbyggnad 55 + ca 35.

Kollar lite på ca 20kw pannor , dem har oftast ett mindre veddjup.
Skulle vilja ha ett på 0,5m djup.
Räcker en sån till en uttbyggnad? huset är säkerligen ganska dåligt isolerat, byggt 1939 tror jag det var.

Satt och kollade lite på Rinkabyrör
Ackumulatortank 750 l, isolering 90mm (Utan vv-beredare)
7.400,00 kr
Ackumulatortank 750 l, isolering 90mm (Med 120 l vv-beredare)
10.400,00 kr
Expansionskärl rostfri (100L / 610mm / 480mm / 25R)
2.230,00 kr
Laddomat 21
3.400,00 kr
Vedpanna CTC V 35 (35 kW)
28.400,00 kr
Expeditionsavgift 128,00 kr

Totalsumma 51.958,00 kr

Kan det vara ett bra pris?


Vilsen i djungen av alla pannor tanka m,m
 
Redigerat:
Det är ett bra pris, men lägg på minst 20.000:- för resten av materialet. Sen tillkommer arbete...

Och tankvolymen är för liten...
 
Hej!
Det verkar vara bra, eller rättare sagt; Det är bra. Rinkabyrör har faktistk väldigt bra priser och frakten ingår!
Köper man panna och acktankar så är det ju inte små saker så det kan bli en rätt ansenlig summa om det vill sig "illa".
Tyvärr har de inte pannan jag har i siktet men i övrigt är deras priser "kanon". Jag har svårt att handla till bättre priser på Ahlsells trots att jag kan få superstor rabatt där. (Nu är de i och för sig ingen firma som konkurrerar med låga priser men ändå.)
 
Tycker att 20 kW låter lite om du ska få bekväm eldning, dvs ett inlägg per dygn, efter din planerade utbyggnad.( Vilket vi i och för sig skulle bortse från för stunden.) Detta förutsätter dock att du har en hyfsad ackumulatortanksvolym.

Fundera noga på detta med en 20 kW panna, det är ju dumt att köpa något nu som du kommer ångra om ett eller två år.
Effekten på pannan påverkar i och för sig bara hur många gånger du behöver gå ut i pannrummet för att fylla pannan. Det är framför allt tankarna är som är avgörande för om du får en bra eller dålig anläggning.
Tänk också på att om du själv inte kan göra jobbet så vill i många fall din VVS-installatör även sälja panna etc. till dig för att åta sig jobbet och då blir det dyrare än om du köper från Rinkaby.

För att återgå till en panna på 20 kW:
Som jämförelse har jag i dag ett välisolerat hus från 1992 på 120 kvm med govlvärme. Min panna är på 25 kW och det räcker inte ett dygn vinterhalvåret efter att ha laddat tankarna fulla med ett och ett halvt inlägg. I och för sig är beror det framför allt inte på pannan utan på mina två 500 liters dåligt (fabriks)isolerade tankar. Kommer i sommar byta dessa mot en 750 liters tank i pannrummet, vilket är ihopbyggt med huset, samt en tank på 2500 liter i garaget.

Annars kan jag bara hålla med Jarmaanen, läs, läs och läs lite till här på Byggahus...
Just vad gäller tankstorlek, läs denna utmärkta tråd:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/90409-stor-eller-liten-ackumulatortank.html

Själv kommer jag att komplettera min nya anlägning med solvärme.Jag räknar inte med att kunna räkna hem solvärmen ekonomiskt förrän om typ 20-30 år... Det är framför allt intresset som styr i det fallet samtidigt som det blir bekvämt att slippa elda sommarhalvåret.
 
Hej igen

Nu närmar sig hus köpet med storm steg. inflytt 12/7 MÅSTE börja packa!

Var i kontakt med en på Ahlsell angående uppvärmning av huset, en vvs kille där rekomenderade

Sanyo CO2 eco 4,5Kw
Det är den nyaste luft/vatten värmepumpen
Jag fick ett väldigt bra pris, så nu tror jag att det blir en sånna iställef för ved panna med en massa jobb.

Är det någon som vet något dåligt om den pumpen?

Mvh
Daniel
 
Andreas_Hansson skrev:
kolla på [länk] Den blev väl inte direkt rosad där vad jag kan se.Det har kommit en nyare Sanyo CO2 på 9Kw men då börjar väl prislappen närma sig markvärme

den jag menar ska vara den nya fast 4,5Kw utförande , ska prata med killen som ska montera den idag.
Mitt hus är bara 55kvm markyta så jag skulle inte behöva den stora.
Den på 4,5kw ska räcka upp till 160kvm och den på 9kw till ca 250kvm

Daniel
 
Räcker gör den alltid för det sitter väl 9 kW elpatron i den som går in om den inte klarar sej på VP driften..
Hustillverkarna säger ju att det räcker med en flvp på 2 kW till hus på 180 m2 men säger inget om att det är elpatron som får värma huset då det blir runt 0° ute..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.