Jag ska montera en Heru-75 i ett hus där det tidigare suttit ett äldre FTX-system. Tanken är att återanvända så mycket av kanalerna som möjligt, men nu är jag lite orolig för dimensionen på tilluftskanalerna.

På vinden går ett 125-rör, som går över i 100 när det går nedåt (två våningar). Den nedåtgående "stammen" mynnar ut i fem olika rum, 100 mm hela vägen. Inga ljuddämpare eller något annat. Inga långa avstickare från stammen förutom en på ca 3 meter. Totalt flöde för dessa fem ventiler är 45 l/s enligt originalritningarna.

Kommer detta att bli problem?
 
Kan nog säga att där har troligtvis aldrig varit några 45 l/s på dom donen.
100 spiro är för litet för 45 l/s , eller det går men blir en rätt bra fart vilket ger ljud och kostar pengar(fläkten går fortare)
 
Jag får ta tillbaka, hade fel. Vid en närmare kontroll är det 125-rör som som går ner till 100 för donen. Vet inte hur jag lyckades mäta 100...

Är det fortfarande ett problem?

Bifogar en halvfärdig ritning på hur det ser ut nu. En olöst fråga är vad jag ska göra i köket, just nu är det en Futurumfläkt som styr en fläkt på taket (idag finns bara frånluft, tilluftskanalerna används inte). Ska man komplettera med frånluft från köket som går via värmeväxlaren?
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag skulle kunna göra (om fem don är för mycket för 125 mm) är att lägga nya rör till de två rummen på övervåningen, detta kan göras från vinden och jag kommer nog ändå att lägga nya rör där uppe. Enda problemet blir då att stänga de gamla öppningarna på något bra sätt.

Funderar också på om man ska öka tilluften till vardagsrummet i och med att vi tagit bort väggen mellan kök och v-rum.
 
Köksfläkten ska inte gå via värmeväxlaren. Har du ett grundflöde från köket via ngt annat don, eller är all frånluft från köket via kåpan?
 
45 l/s på 125 kanal ger ca 3.5 m/s lufthastighet i kanalen, och ett tryckfall på 1,5 Pa/m kanal vilket kommer fungera.
Efter första avsticket är du sedan nere på lägre hastigheter o tryck.
Vill du få lägre tryckfall och mindre ljud så gå upp i dimension eller fördela om med ny kanal.
Proppa gör du med vanliga ändlock/renslock.
Finns väl ingen anledning att gå upp i flöde bara för du ändrat planlösning?
 
T
Nej, köksfläkten går via imkanalen till en fläkt på taket som idag även suger ut luften från badrum/tvättstuga/klk. Den styrs av spiskåpan (Futurum) i två olika hastigheter + tre lägen som slår på en fläkt i själva kåpan också.

Imkanalen får givetvis sitta kvar, och jag har nog bestämt mig för att låta fläkten gå dygnet runt och stå för grundflödet från köket istället för att bara använda den vid matlagning och sätta ett extra don i köket som går via värmeväxlaren.

Öka flöde - kanske inte behövs, tänkte ev på om man borde öka någonstans (badrum te x) samt att originalflödet är anpassat efter den gamla lösningen (någon slags kryddhylle-FTX) och Heru 75 kan hantera lite mer, men jag har inte räknat på det.

Proppning - ja, det lutar åt att jag stänger igen originalhålen till vardagsrum och sovrum på övervåning, vilket leder till två frågor: Ska jag köra 160-rör från aggregat (dämpare) över hela vinden (ca 6 m) eller ska jag köra 125 mm så långt som möjligt? Normalt har man väl större rör på frånluften, här blir det ju tvärtom eftersom jag inte tänker byta ut frånluftsrören och aggregatet kommer att hamna i närheten av dem.

Och räcker det med att bara proppa befintliga kanaländar där tidigare don suttit och gipsa över, eller kan det ge upphov till problem? Ritade ihop en liten skiss över hur det ser där de två övre donen suttit.
 
  • img1.JPG
Proppa så det blir tätt, annars är det inget som kan hända.

Skulle gå med 160 på alla huvudkanaler och 125 på stigare o avstick 100-125, ljuddämpare på både till o frånluft.
Ingen skillnad på dim för till eller från.
Ibland kan även ljuddämpare på ute o avluft behövas.

Flödena ser bra ut, men skulle köra 10 i klk o 15 i tvätt. Ökar du på flödena finns risk för ljud.
 
Skall du öka flödena så skall du hålla koll på hastigheterna i kanalerna, under 5m/s är ok. Du skall även kolla att donen klarar flödet/tryckfallet utan att ge för mycket ljud. Det är inte så svårt men det finns några olika sätt att dimensionera kanalsystem och det skiljer lite på till- och frånluft. Det som kan hända om det blir tokigt är att injusteringen blir krångligare och att man måste strypa onödigt hårt på en del don vilket kan ge ljud samt att fläkten måste jobba mer (ge högre tryck).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.