Fick nyligen hem Fs-beräkningen för hela huset (220kvm, kombinerat 2-plans/1-plans med ryggåstak¨)
Fs(u)-värdet hamnade på 0,184 W/m2, K. Kravet är tydligen 0,219 W/m2, K.
Dörrar och fönster utgör 44,4kvm.

Det verkar bra (tror jag). Vad har ni andra fått för något resultat?? Det säger mig lite mer i jämförelse med andra...
 
Hmm, någon...?
 
Hur går det Inger?? Hittar du rätt bland dina papper?!? ;D
 
Fick min beräkning idag efter påstötning, vi bygger Pärlugglan 1,5 pl med standard isoleringen 170 mm i vägg och 300/400 mm i bjälklag. 161,9 m2 golvarea, 30 m2 fönster och dörrar
Aktuellt Um=0,242 W/m2, K
Krav Um=0,253 W/m2, K
Gräns Um 0,328 W/m2, K
Huset förlustfaktor 138 W/grad C

Detta var det ända vettiga jag fick fram från 4 A4 sidor med siffror, förlustfaktorn verkar var mest begriplig. dvs det anger den effekt som behövs för att värma huset för varje grads tempskillnad mellan inne/ute temp. I mitt fall skall det enligt beräkningarna åtgå 5520 W värmeeffekt för att värma huset till +20 C när det är -20 C ute
 
Ahh, nu är jag mkt klokare!!! ::)
Nä, kanske inte, men det är ändå intressant och se lite andra värden och försöka dra nååågon form av slutsats...

Så m.a.o. Tack för era svar!

Trivselhus trycker in 240mm iso har jag för mig, eller?!

paso, någon förlustfaktor hittar jag inte i mina papper, det var dock en intressant siffra.

Vi har förresten 170+45 i ytterväggar samt 500 lösull på vind. 300 i ryggåstaket har jag för mig?!

Inger, tack för komplimangen!! Gillar ert hus med, oxå orginellt!! Hur går det med garaget? Ni håller väl på med ett sådant om jag inte missminner mig helt, efter att ha surfat in på er sida tidigare?!

Vi utgick ifrån ett std 1-plans (Onsalavillan 155T) och ändrade på både ytterväggar, innerväggar samt bytte plats på tvättstuga och gästtoa m.m.
Sedan kastade vi på ett plan till på tvären och lade till en garage/förrådsdel på sidan av huset. Det växte väl fram på sisådär 2-3 månader... Ska vara inflyttningsklart i feb-06 *väntar*
 
Vad har du för lambda värde på cellplasten om du hamnar på U=1,1 med 200 mm cellplast ? Enligt mitt program (GFNORM) har cellplast ett lambda på 0,033 och det skulle ge U=1,4.
 
Hej alla.

Tänkte det var dax med lite uppdatering i denna tråd, eftersom jag själv idag har fått både FS-beräkningen & energiberäkningen;

*FS = 0,128 Wm[sup]2[/sup] , K
där BOA=123[sup]2[/sup], Fönster & dörrar=20,98m[sup]2[/sup], 145 ESP + 70 isolering i väggen, 450 i taket samt 300 ESP i golvet
*Energiberäkning=8446 kWh/år

Några andra som har fått sina beräkningar?

/C :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.