När det är högkonjungtur så kommer alla "hantverkare" fram som bara är ute efter snabba pengar. Tyvärr så svärtar detta folk ner även dom som kan sin sak. Jag har varit på byggen där folk som har varit allt annat än byggare innan helt plötsligt renoverar hus.
 
ACME skrev:
Nejdå, inga ömma tår här. :)
Jag hatar heller inte alla kunder bara för att det finns några praktarslen bland dom.
Folk som letar efter fel bara för att ha en anledning till att gnälla och pruta. Folk som tar in priser från 64 olika firmor (jo, 64 stycken!) och därmed sätter en hel massa människor i onödigt arbete. Folk som inte har hyfs nog att lägga ner 2 minuter på att ringa till hantverkaren och tala om att jobbet gick till någon annan, när han har lagt ner ett antal timmar av sin fritid på att ta fram en offert. Folk som inte hör av sig med besked som dom har lovat, och när beskedet väl kommer så surnar dom för att hantverkaren blev tvungen att ta ett annat jobb emellan. Folk som håller inne med hela betalningen pga någon detalj. Folk som kort och gott skiter i att betala. Listan kan göras minst lika lång åt det hållet.
Absolut! Finns rötägg på alla håll o kanter som inte vet hur man uppför sig som folk :D.

Skulle vara intressant att höra vilka erfarenheter hantverkare har av olika kunder - hur illa kan folk egentligen bete sig? För det gäller ju inte oss för vi på bygga-hus-forumet måste ju vara exemplariska kunder, eller?:D
 
A
santos skrev:
När det är högkonjungtur så kommer alla "hantverkare" fram som bara är ute efter snabba pengar. Tyvärr så svärtar detta folk ner även dom som kan sin sak. Jag har varit på byggen där folk som har varit allt annat än byggare innan helt plötsligt renoverar hus.
Som IT-branchen under guldyran. En väldig massa folk som helt plötsligt kunde allt om "data". När bubblan sprack så återvände många till de yrken de ursprungligen kom ifrån. (Men jag minns det som att de flesta passade tider och ringde tillbaka till kunderna, men jag kan minnas fel).
 
A
ACME skrev:
Nejdå, inga ömma tår här. :)
Jag är bara så förbannat less på att folk drar hela branschen över en kam baserat på hur en bråkdel av oss har uppfört sig.
Naturligtvis kan man inte dra alla över en kam. Men jag måste säga att jag hör ofta i bekantskapskretsen att folk letar efter *bra* hantverkare. Så gott som alla jag känner har dåliga erfarenheter av nästan alla hantverkare de hittils haft att göra med.

Andra i min bekantskapskrets som tidigare inte anlitat hantverkare skulle nu vilja göra det pga egen tidsbrist. Men de flesta tycker att risken är så stor att få in ett arsel till hantverkare om man tar en på måfå att de hellre avvaktar till de får en bra referens från någon de känner och litar på. Men eftersom de flesta har dåliga erfarenheter av hantverkare så... Och det här är människor som behöver ha allt möjligt gjort, både stort och smått, och som betalar vitt.
 
Jag hatar heller inte alla kunder bara för att det finns några praktarslen bland dom.
Folk som letar efter fel bara för att ha en anledning till att gnälla och pruta. Folk som tar in priser från 64 olika firmor (jo, 64 stycken!) och därmed sätter en hel massa människor i onödigt arbete. Folk som inte har hyfs nog att lägga ner 2 minuter på att ringa till hantverkaren och tala om att jobbet gick till någon annan, när han har lagt ner ett antal timmar av sin fritid på att ta fram en offert. Folk som inte hör av sig med besked som dom har lovat, och när beskedet väl kommer så surnar dom för att hantverkaren blev tvungen att ta ett annat jobb emellan. Folk som håller inne med hela betalningen pga någon detalj. Folk som kort och gott skiter i att betala. Listan kan göras minst lika lång åt det hållet.

Instämmer. För att inte tala om folk som försöker pruta på ett överenskommet pris, då dom anser att man haft för hög timpeng på arbetet man utförde hos dom.
 
Ja, jag stötte på en pajsare som "raggade upp" mig och kollegan på gatan. Vi kom överens om ett pris och gjorde ett par dagars jobb åt honom.
När vi var klara började han skruva på sig och tyckte att det var mycket pengar och började pruta. Vi blev bara trötta på attityden och gick med på hans prutning, men när pengarna sedan kom så betalade han "lite extra bara för att vi hade gjort ett så bra jobb". Slutnotan blev därmed samma som vårt ursprunliga pris... Varför...?
 
Jag har också i princip hantverkarförbud i mitt hus av samma skäl som trådskaparen, men...
...som hemma- och "hos kompis"fixare kan jag ändå sympatisera med hantverkarna (ibland). Vissa ickehantverkare tror på fullt allvar att man för någon hundring eller så kan fixa till golvet som lutar åt fel håll eller kaklet i köket som inte riktigt är rakt. De är mao inte alls införstådda med vad som måste göras och vad det kostar... Skulle jag vara hantverkare och "satt fast" i ett större jobb hos ex. en blivande storkund skulle jag inte heller ha lagt allt för mycket krut på en gnällig privatkund som "ringer och tjatar" om att man ska trolla med knäna, för en slant som i det stora hela inte flyttar fram min position i taxeringskalendern...Själv retar jag mig mer på hantverkare som verkligen LOVAR att komma nästa vecka eller liknande och inte dyker upp. Det är riktigt dålig stil en så´n skulle jag aldrig ringa till igen. Det vore betydligt mer moget att säga ifrån redan från början att man faktiskt har annat att göra...
 
Det grundläggande i det som blir fel tror jag ligger i att hantverksföretaget och beställaren inte riktigt förstår varandra. Man är oense om hur priset man kom överens om skall beräknas, vad som skulle göras, vad materialet skulle kosta och när det skulle ske.

Just det där med tider är svårt. Å ena sidan en stressad beställare om tar ledigt från jobbet för att släppa in, å andra sidan en hantverkare som sitter fast på ett annat ställe där strömmen gått eller en vattenläcka uppstått. Jag kan inte låta bli att tycka att hantverkare ibland är lite nonchalanta mot andra människors behov av att passa sina tider. Ett annat vanligt fenomen, som dock inte bara gäller byggbranschen, är att det är förbaskat svårt att få människor att höra av sig, trots att man letar efter någon att betala många tusenlappar till för att få ett jobb utfört.

Ett fenomen som uppstår är lycksökare som startar eget i högkonjunktur utan att ha en susning om hur vissa jobb skall göras, hur man räknar ett jobb eller hur man utformar ett avtal. Dessa drar mycket skit över branschen. Jag vet att efter byggboomen i slutet av 1980-talet, början på 1990-talet så studerade Byggnads A-kassa sina arbetslösa medlemmar och konstaterade att 1/3 saknade byggutbildning helt, men hade sökt sig till en överhettad bransch där det gick att tjäna stora pengar. Ytterligare någon tiondel hade ej avslutade byggutbildningar i meritförteckningen. Det var inte lätt för dem att finna byggjobb när det blev lågkonjunktur.

Sedan finns det ju tack och lov hantverkare som är helt fantastiska och går och hämtar lite 5-56 i bilen när de går ut, därför att de hör att gångjärnet gnäller. Som med ens berättar hur de vill göra för att det skall gå snabbt och bli billigt, och som lämnar en offert och en prislista som inte går att missförstå.
 
Mitt "hantverkar förbud" beror endast på att jag inte känner till vilka som är bra och vilka som är mindre bra. Jag vill inte lära mig det genom att "testa".
 
Själv har jag lite bekymmer just nu med vår elektriker som lovat att komma men inte gjort det. Nu senast var det nån snickare som borrat igenom lite kablar som han blev tvungen att kirra först.
Vi får se om han dyker upp idag, det är sista chansen innan det blir ett allvarligt snack med honom.

Rent generellt så känner jag att jag har bra kommunikation med hantverkare då farsan är sådan och jag har många i bekantskapskretsen som jobbar eller jobbat som diverse hantverkare och därmed så tar jag inte hem en rörpulare och erbjuder en flaska whisky som betalning t.ex. utan man får ta in en offert och se vad som verkar rimligt och bestämma sig efter det.

Men något jag är allergisk mot är när man lovar att dyka upp men helt enkelt inte gör det.
Dyker man däremot upp på utsatt tid så kan jag lova att det står lite kakor och en kanna kaffe framme till fikat. :)
 
De som oftast gnäller över hantverkare har tagit in många priser och valt det lägsta "man får vad man betalar för" eller kört på löpande räkning utan att ha någon koll på priserna.
De värsta kunderna jag råkat ut för har varit inköpare till proffesionen :eek: de är vana att folk kryper för dem och ska pruta minsta skruv.
 
LUDDET skrev:
Han har ringt och besökt mig nu. Jag tar tillbaka hela mitt inlägg. Han verkar vara seriös och pålitlig. Han blev inte klar förrän nu. Jag förhastade mig.

Kommer att berätta hur det hela förlöpte.
Den 3:e juni gjorde han jobbet. Efter påstötning. Hade inte tänkt tjata men hantverkarens frånvaro, försvinnade, avdunstande hindrade mig i följdarbeten. Man kan inte utföra en renovering som normalt tar 2 dagar om hantverkare nr 1 dröjer 1 månad innan han kommer till skott och nr 2 och tre tar samma betänketid. DET GÅR BARA INTE!!

Det är inte en prisfråga. Det är en "komma till skott" fråga.

Inför på nytt totalt hantverkarförbud.
 
ACME skrev:
Hur många har du träffat 20 st? 30 st?

Snacka om att hårdra....även om vi räknar in alla rötägg som det klagas över här på forumet, säg 300 olika hantverkare, så är det i runda slängar en promille av antalet verksamma hantverkare i Sverige.
Tur du är hantverkare och inte matteingejör ;). Om personen har träffat 20-30 hantverkare och säg att 10 av dessa varit rötägg, så är det för personen ett statistikst underlag på 30-50% av alla hantverkare rötägg.

Skulle man ta ett större underlag som hela forumet och det är säg 300 olika hantverkare som är rötägg och vi säger att hela forumets totala hantverkare erfarenhet är 6000 så är det ändå 5 procent och en bra bit från den promille som du refererar till.

Tyvärr tror jag nog att procenttalet ligger bra mycket högre än 5 procent, närmare 20 %. Med tanke på antalet "historier" man hör från bekanta och antalet gånger som de har hantverkare hemma hos sig...

Själv har jag bra erfarenheter av hantverkare, men då är det också personer som jag känner sedan tidigare, som får göra jobben. Jag fasar för den gången då de inte kan och man skall ta in någon "okänd" som man inte har haft och göra med tidigare...

- M
 
Gladh skrev:
Tur du är hantverkare och inte matteingejör ;). Om personen har träffat 20-30 hantverkare och säg att 10 av dessa varit rötägg, så är det för personen ett statistikst underlag på 30-50% av alla hantverkare rötägg.

Skulle man ta ett större underlag som hela forumet och det är säg 300 olika hantverkare som är rötägg och vi säger att hela forumets totala hantverkare erfarenhet är 6000 så är det ändå 5 procent och en bra bit från den promille som du refererar till.
Eftersom Fran drog hela branschen över samma kam så ställde jag det mot branschens ca 300.000 verksamma hantverkare. 300 av 300.000 är väl ungefär i närheten av en promille...?
Så om du hade läst vad jag skrev så hade du sluppit sitta och räkna om alltihop. Men det var väl iofs snart gjort för en matteingenjör.
 
Tja, tokgissningarna haglar..........

är dock benägen att hålla med ACME om att siffran med rötägg är relativt låg.
Detta baserar jag på att jag som UE träffar extremt mycket hantverkare och visst några finns det som borde syssla med något helt annat, men det är ytterst få.

något branschen däremot lider av är förmågan att inte höra av sig till privatpersoner och om man blir ett rötägg bara för det så stiger siffran markant. jag definerar dick inte uttrycket så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.