Hej,

Har ett trägolv som är 30mm tjockt som ligger på reglar med cc60. Jag har tänkt köra på ihoplimmat golvgips samt flytspackling. Duger detta för att klara kraven? Eler måste jag byta ut det understa lagret gips mot golvspån?

En följdfråga. Jag har reglat 30cc på vägg, idag på byggvaruhandeln sa de att man måste köra dubbelgips (Humid board) på väggarna hursomhelst för att få det styvt nog. Stämmer detta?

MVH
 
Du kan inte lägga golvgips på bjälkarna direkt, oavsett hur många lager. Det går inte. Lägg golvspån och flytspackla sedan, golvgipsen är helt onödig.

Och nej, det stämmer inte. Prata inte med bygghandeln om badrum, de kan absolut ingenting.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Du kan inte lägga golvgips på bjälkarna direkt, oavsett hur många lager. Det går inte. Lägg golvspån och flytspackla sedan, golvgipsen är helt onödig.
Efter att ha avlägsnat trägolvet först ? eller ...
 
Jisses, jag har tydligen inte vaknat. Missade trägolvet, trodde han tänkte lägga golvgipsen direkt på bjälkarna. Då är den en annan femma. Är trägolvet plant och ordentligt fäst i bjälkarna så kan man limma en (jag bedömer att det räcker med en) golvgips mot golvet och sedan flytspackla. Det går även att spackla direkt mot trägolvet om man armerar och flyter tjockt nog, men i det här fallet hade till och med jag lagt en golvskiva först.
 
Som Micke frågar, måste trägolvet avlägsnas först? Det låter konstigt om så är fallet. Jag har en del golvgips över efter renovering och därför vore det ju bra om detta kunde användas. Det blir väl riktigt stumt när det limmas ihop?

Ditt påpekande ang. byggvaruhandeln tolkar jag som att det är ok att sätta enkelskiva på cc30 vägg. Tolkar jag detta rätt?
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Jisses, jag har tydligen inte vaknat. Missade trägolvet, trodde han tänkte lägga golvgipsen direkt på bjälkarna.
Ja du skrev "på bjälkarna" , så jag undrade om gammalt trägolv måste tas bort, typ... ;)

Men jag kan tänka mig att ett gammalt trägolv måste vara i gott skick, inte svaja eller röra sig mellan bräderna ... (Dålig spont)

richmoijn skrev:
Ditt påpekande ang. byggvaruhandeln tolkar jag som att det är ok att sätta enkelskiva på cc30 vägg. Tolkar jag detta rätt?
Enkelskiva funkar finfint tillsammans med cc30.
 
Redigerat:
Nej, trägolvet måste alltså inte bort. Jag var lite otydlig där. Se till att limma gipsen med riktigt gipslim som kammas ut, inte PL400 eller liknande.
 
Enligt de nya reglerna så ska tillverkaren av skivmaterialet tala om hur tätt det ska reglas, om det behöver dubblas, hur det ska skruvas osv

Nicklas
 
Det finns ingen våtrumsskiva som kräver att det ska vara tätare än c/c 300 eller att det ska dubblas, så har man c/c 300 är det grönt.
 
Jag har inte läst mont.anv. till alla våtrumsskivor så det vet jag inte men du har kanske rätt

När vi var på utbildning hos Länsförsäkringar så var det så dom sa, ansvaret ligger hos skivtillverkaren att tala om hur det ska byggas/reglas och om det ska vara dubbla lager, men det är klart tätare än 30cc är väl ganska osanolikt då blir det snudd på massiv trävägg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.