Hej! jag har ett problem med en central i garaget. jag har bytt den gamla centralen i huset och bytt den gamla centralen i garaget. det var inte jordfelsbrytare i någon av dom tidigare men är det nu. det är 4-ledar system in i husets central och ifrån den centralen har jag gått ifrån en 3-fas grupp (16A) ut till centralen. jag använder en befintlig kabel mellan hus och garage, så jag har 4-ledar system dit också. jag trodde att men kunde koppla den centralen likadant som den inne i huset (ink pen till jord plint - ink jfb - utg jfb till nollplint) men när jag tänder i garagen går jfbn i huset. hur ska jag gå till väga?
 
Du måsta koppla in och säkra av garagekabeln före jfb i huset! Eller byta garagekabeln till 5-ledare!
 
det var det jag tänkte. Då är det ju smidigare att jag kopplar in på inkommande i centralen i huset sen ut till garaget.
 
Ligger den på en 16A-grupp idag måste du SÄKRA AV den i fortsättningen också!!
 
Och eftersom detta är en ombyggnad nu så ifrågasätter jag om det inte krävs 10mm pen också
 
det måste ju gå att lägga in garagematningen på ovansidan på jfb? jag har ju en till central med jfb i garaget.
 
Vad är det avsäkrat med innan, och vilken area har garagekabeln?
 
den var avsäkrad med 16A ifrån den gamla centralen i husut förut. det är 6 eller 10mm2, och det är 20A in till huset så arean räcker ju till.
 
Är det 6mm[sup]2[/sup] så räcker ju arean till, trodde det var 2,5 iom 16A, så då går det ju bra.
Frågan är varför man säkrat med 16 när kabeln räcker till, det vanliga är att man tar 2,5 för att spara några kronor.
 
ja, jag vet inte varför det är gjort så men det är ett gammalt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.