Jag håller på att göra om i vårat fritidshus bla sätta ny väggbeklädnad, ny el.
Nu till min fråga, är det någon som har några bra tips när man sätter skivorna så att hålen blir perfekt där eldosorna finns. Viss man kan mäta, finns det något enklare sätt, tex märkfärg eller dyl.
 
Om du vill slippa mäta så kan du använda någon av dessa:

Centreringsdon för 179kr/par på Jula
189032_b.jpg

Eller Hole in one Magnetsökarsats för 595 kr på Jula (599 på Clas Ohlson)
189012_b.jpg
 
Vet inget om kvaliteten men magnetisk sökare art nr 16-871 hos biltema 279:-
 
Magnetsökaren från Jula är originalet. Funkar utmärkt när man fått in känslan. Gips går enklast att borra. När man fräser en plyfa el liknande kan man vara tvungen att ta det lite försiktigt eftersom centreringen i magnetinsatsen inte riktigt orkar rikta upp en något snett inkommande dosfräs. Räkna med att insatserna slits...
 
mats_o skrev:
Vet inget om kvaliteten men magnetisk sökare art nr 16-871 hos biltema 279:-
Jag har både den och originalet - båda fungerar exakt lika bra..
Visserligen har jag haft originalet i ett flertal år och Biltemas bara någon månad, men de ser väldigt lika ut (t.o.m.) samma nummer på dem.. :)
 
Det verkar ju smidigt men hur funkar dom?? Jag ska ha OSB + gips
 
Magnethålsystemet har fyra moduler som passar i dosor (två för 70 mm apparatdosor, en för kopplingsdosor 80 mm och en för takdosor) därtill en magnetsökare.

Du trycker fast en av modulerna i en dosa, passar in skivan framför och tar sedan magnetsökaren och lägger an mot skivan. Den är ganska stark och med lite känsla i fingrarna hittar du centrum på dosan. Sedan borrar du med rätt dosfräs i ett moment igenom hålet i magnetsökaren, skivan och slutligen modulen i dosan, som fiffigt nog också har ett hål. Klart! Man behöver inte flytta skivan igen. Skruva fast och repetera med nästa lager.
 
Kanon, då tackar jag för rådet och ger mig ut att köpa dessa :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.