Har en tomt som vi ska bygga hus på,och nu va grannen på mig att jag har som ansvar/skyldighet att se till att inte vattnet från våran tomt rinner ner till hans garage,
att jag ska se till att få till en avrinning med nå typ av dike eller nåt mellan våra tomter.

Saken är den att nivåskillnaden är kanske 1-1.5 m nu när vi grovplanerat tomten mot att innan så va de en mindre kulle precis på tomtgränsen.
Då va de nog snarare 3 m i nivåskillnad.
varför skulle de komma ner mer vatten dit nu än tidigare?

Har han rätt i att jag måste se till att vattnet inte rinner ner till hans tomt eller inte?

Dagvattnet kommer ju självklart att ledas åt annat håll.

Mvh Kim o Mina
 
ja din granne har nog helt rätt i detta fall
 
Finns det någon fastlagd gräns för hur mycket vatten som får spilla över från ens egen tomt till grannens? Rör det sig om några deciliter per meter gräns eller är det nolltolerans ?
Min tanke är att lite vatten från angränsande tomter måste väl en tomt tåla så länge inte flödet når bibliska proportioner. Hur gör man annars i tomter som ligger i sluttningar ?

Ämnet kanske skulle flyttas till juridik ?
 
W
din granne har inte helt rätt. ytvatten kan mycket väl rinna ner från din tomt till hans. Han kommer får ett hellsicke att vinna över dig i rätten för att få dig att dränera bort detta.
 
Kan ju tänkas att om han inte hade vatten mot
sin tomt innan och sen att flödet blev större efter
erat bygge så kan ju ansvaret ligga hos er.
Han kanske är medveten om att han har dålig
dränering själv och vill jaga upp er.

Mvh Putte
 
...eller att han är påläst. Jordabalken 3:e kap behandlar rättsförhållanden mellan grannar. Tror inte det står i klartext men vill minnas att man inte får leda vatten till annans mark. Kan tänkas det står mer i betänkandet till denna lag. Har även för mig att man normalt delar på kostnaden för ett ev. dike.
 
Om man gör förändringar på sin tomt som skett i detta fall eller höjer upp sin tomt så är man skyldig att se till att inte ytvatten rinner ner på grannens tomt, har haft ett sådant fall själv och efter kontakt med kommunen så var det glasklart att grannen fick se till att dränera på sin sida, inga delade kostnader alls utan allt ansvar låg på honom. Då det gjorts förändringar på denna tomt där dagvatten tydligen kommer att rinna ner mot grannens garage så har han rätt att kräva dränering eller avrinning av ytvattnet. Att grannens tomt ligger lägre från början är ju en sak men tydligen har ytvattenavrinningen varit acceptabel men i och med ni ju plockat bort kullen mellan tomterna så har ni ju ändrat förutsättningarna själv och får stå för konsekvenserna.
 
Jag instämmer med Robban till fullo. Man är skyldig att vid beredning av tomt se till att man tar hand om allt ytvatten på sin tomt, så att inte omkringliggande fastigheter drabbas. Väldigt ofta går det att komma överens om att ansluta "sitt" dike till grannens dike för vidare transport till något större dike eller bäck. Det kräver kanske att man är lite ödmjuk och bjuder på en bullpåse till kaffet när man diskuterar, men det vuxna brukar kunna komma överens om sådana saker när solen skiner och fåglarna kvittrar.
 
Snailman
Det finns kommuner som kräver att det i tomtgränsen ska ska luta inåt tomten, de kräver dessutom att sådant vatten ska tas hand om inom tomten (stenkista)

Så dike är nog inte enda sättet...
 
Tackar för alla svar,nu tror jag ju iofs inte att de kommer att vara nå större problem med vatten eftersom marken är av sand/grus så vattnet försvinner rätt fort ner i backen.
De visar sig bättre när man fått upp huset och bosatt sig där hur de blir under regniga dagar.
Men annars får vi väl göra marken lite högre mot tomtgränsen och att de lutar mer mot baksidan så lär väl de inte bli nå problem i framtiden.
 
Hej Robban44
undrar lite hur det gick i ditt mål ang granne och ytvatten då vi har samma bekymmer. Hade varit bra om jag kan hänvisa till ngn annan som haft ett aå t här mål. Grannarna leder sitt vatten in till oss samt missköter sin stödmur, marken lutar och plattsättning. De har ingen dränering så vårt garage tar mkt stryk (fuktskada, mögel).
Hade varit bra om man kan hänvisa till ngn annan som det gått bra för då vår adv bara vill tjäna pengar.

Mvh Jessica
 
robban44 skrev:
Om man gör förändringar på sin tomt som skett i detta fall eller höjer upp sin tomt så är man skyldig att se till att inte ytvatten rinner ner på grannens tomt, har haft ett sådant fall själv och efter kontakt med kommunen så var det glasklart att grannen fick se till att dränera på sin sida, inga delade kostnader alls utan allt ansvar låg på honom. Då det gjorts förändringar på denna tomt där dagvatten tydligen kommer att rinna ner mot grannens garage så har han rätt att kräva dränering eller avrinning av ytvattnet. Att grannens tomt ligger lägre från början är ju en sak men tydligen har ytvattenavrinningen varit acceptabel men i och med ni ju plockat bort kullen mellan tomterna så har ni ju ändrat förutsättningarna själv och får stå för konsekvenserna.
Skrev till dig längre ner mvh j
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.