Hej!

Frågan har säkert behandlats tidigare på detta forum men ställer den endå.

Jag håller på att renovera ett 2-plans timmerhus och har reglat upp med 45x45 reglar innan
för timret och har sedan isolerat med mineralull. Mellan timmer och mineralull sitter det kvar gammal tapet på någon form av tjockare papp och på vissa ställen vindpapp.

Enligt byggnormen skall jag plasta väggar och tak, men då vi kommer bruka huset som ett fritidshus
och under vintersäsongen kommer vi ha en grundvärme på ca 8 grader så blir jag mer fundersam huruvida
det ska vara plast eller inte. Vi kommer under vintersäsongen även värma upp huset till 20 grader då vi är där
och uppvärmning kommer då mestadels ske genom eldning.

Att plasta in allt och få det diffusionstätt ser jag som omöjligt då vi har flera murstockar etc. som det inte går
att täta 100% emot.

Övervåningen kommer tills vidare vara oinredd för att sedan inredas.

Idag har jag plastat väggarna men inte hunnit sätt upp några skivor.

Tacksam för tips.
 
Hej, sök i forumet det finns säkert 100 trådar om det.

En del är för och en del är emot. Själv är jag för vid nybyggnation med dagens tjocka isolering och då är det också möjligt att få det helt tätt. Vid renovering av äldre hus är jag emot det, Då är det omöjligt att få tätt och ventilationen är ofta felaktig på ett eller flera sätt.
Ofta tilläggsisolerar man timmerhus på insidan när man egentligen skall göra det på utsidan, i ditt fall är isoleringsskiktet så tunt att timmret förmodligen kommer att värmas upp ändå vilket hjälper till med värmeekonomin och håller timmret fräscht. En timmervägg vill man ha på den varma sidan för att utnyttja och vårda den på bästa sätt.

Dock tror jag inte att du behöver riva plasten, men jag hade inte satt dit den. Om du ändå har tänkt sätta plast så skulle bästa sättet vara att sätta den i taket, särskilt om du tänkt lägga en massa isolering på vinden. Du undviker då att den varma luften kyls ner och fäller ut fukt på vindsbjälklaget. I teorin fungerar bara fuktspärren om det är helt tätt, hur det är i praktiken hänger ofta ihop med ventilation, fuktbelastning osv. Luddigt svar va?
 
Tack för svaret, hittade en hel del under området "Isolering".

Det verkar inte finnas några "rätt eller fel" inom detta område, det hela
verkar bero på vilken typ av hus man har, hur man utnyttjar det, typ uppvärmningskälla,
ventilation mm.

Men som du skriver för min del så är plast i taket bäst att lägga för att hindra kondens/fuktbildningar i
isoleringen i mellanbjälklaget då övervåningen inte till en början kommer vara uppvärmd.
 
F
för att plasta ett hus skall man ha 150 mm isolering eller motsvarande, då kan inte fukten vandra igenom väggarna så om väggarna är tunna är plast inte nödvändigt, likaså om det är ett äldre hus bör man undvika plast då det kan påverka konstruktionen negativt
 
Men som du skriver för min del så är plast i taket bäst att lägga för att hindra kondens/fuktbildningar i
isoleringen i mellanbjälklaget då övervåningen inte till en början kommer vara uppvärmd.
Jag tycker inte du skall sätta plast. Men om du skall lägga plast och senare skall inreda övervåningen så lägger du plasten under isoleringen mellanbjälklaget. Alltså inte på våning ett.
 
F
om ovanvåningen ska inredas ska plasten sitta i taket och inte i mellanbjälklaget
 
om ovanvåningen ska inredas ska plasten sitta i taket och inte i mellanbjälklaget
Ja såklart. Men inte om man ska vänta med att inreda ovanvåningen en längre tid, då får man betala extra för uppvärmning av övervåningen också. Hursomhelst tycker jag att man ska skippa plasten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.