Nu så här i vår/sommartider känns ju kanske frågan om uppvärmning mindre aktuell, men jag undrar ändå om någon här på forumet har låtit bygga en rörspis helt från grunden? I så fall - blev ni nöjda? Hur är effekten? Hur lång livslängd räknar ni med? Och vad kostade det?

Vi har med största sannolikhet haft en i vår sal på nedervåningen, men den är tyvärr borta sedan länge.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Lundins kakelugnsmakeri tar ca: 30.500
Ljusterö Kakelugnsmakeri tar 30.000-40.000

Så jag tror nog att priserna kan ligga i det området om man anlitar firmor. Sen vet jag att det finns "enmansfirmor som sysslar med att sätta upp rörspisar, men jag hittar inte nån referens för tillfället...
 
Ja jag har gått en kurs i konsten att sätta upp en rörspis och precis som Aniska skriver hette han Valter Pettersson Isander från Rönninge. Om jag inte minns fel är det drygt 3 år sedan. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att utöva mina kunskaper ännu:)
Jag gick kursen i Hälsingland, en endagars. Kan kanske tyckas vara kort om tid men jag tycker det var tillräckligt. Kursen var upplagd först med teori och sedan praktik. Man bör vara medveten om att man inte bygger en komplett rörspis, det görs inte på en dag med flera kursdeltagare. Man får lära sig principen och prova på själv, (och se att det inte är så märkvärdigt). När jag var där på hösten fortsatte vi byggandet som ett annat gäng påbörjat på våren. Vi byggde den nästan klar. Personligen tycker jag det var en givande utbildning. Se även bif. länk
http://www.dataphone.se/~ncteknik/Rorspis-kurser/Kurs-i-uppsattning-av-roerspiesar.html
 
Sorry Sara! Du fick ju inget svar på din fråga om kostnaden. Kan tyvärr inte säga något om den så här rätt upp och ner. Men jag drar mig till minnes att det fanns 2 sorters storlekar på det eldfasta teglet. Den större (och förmodligen äldre och även dyrare stenen) passar exakt till luckans höjd medans man fick kapa det andra för att få passning. Finns åven en firma som säljer luckor m.m för detta ändamål. Kommer inte ihåg vad de heter nu men kan försöka hitta deras katalog som jag har någonstans i gömmorna om du vill veta. Kanske skall tillägga att foten till rörspisen gjordes i leca. Får jag gissa skulle jag tro att du bör hamna under 10,000 kr.
 
En rörspis är ju i princip en kakelugn utan kakel. Det som är svårt (enligt kakelugnsmakaren som höll i kursen på nääs) är att få den snygg - innanmätet är identiskt. Det gör att det kostar lika mycket (samma mängd jobb) som att sätta upp en kakelugn. Å andra sidan - om du gör jobbet själv så kostar det en pall tegel och ett par säckar lerpulver och lite sand, luckor och spjäll.

Jag kan rekommendera att gå 1 veckas kursen på nääs - efter den känns det inte omöjligt :)
 
Jag har lagt upp bilder på hur vår gamla kakelugn byggdes upp under "bilder". Innandömet är som sagt det samma i en rörspis, men en rörspis behöver som tidigare sagts inte kakel som är det svåra att få till då de alltid är ojämna i storlek och aldrig raka. Därför är en rörspis mer förlåtande vid uppsättning.

Priser i som jag fått 25-30 tusen (Skåne)

mvh plexi
 
  • n612507853_507168_1145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • n612507853_507169_2566.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • n612507853_507170_4013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Glömde bilder på innandömet....

mvh plexi
 
  • IMG_2464.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2465.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov och 1 till
  • Laddar…
pleximaster skrev:
...Därför är en rörspis mer förlåtande vid uppsättning.
Nåja - det var iofs det motsatta argumentet jag hörde för just kakelugn - rörspisen kräver att du lyckas få allt tegel rakt och bra - att du hittar en form som är snygg när den putsats och att alla hyllor, gesimser, smygar, arkader och annat kul du vill ha med, byggs i just... tegel - istället för ett enkelt kakel som du döljer alla skavanker med och fyller misstagen bakom med lerbruk :-D
 
Det är väl som alltid en fråga om erfarenhet är du van vid det ena är det lättare. När man sätter en kakelugn sätter man kaklen först sedan bygger du upp innandömet, ett lager i taget. Det är inte så att man gör innandömet först och kaklar utanpå.

Enligt min erfarenhet (ej så mycket av att bygga spisar, men väl rätt avanserad tegelmurning med gesimser, pelare valv) är att det som är svårt att få till snyggt är fogar , speciellt smala sådana. Har man murat något som ska putsas behöver man inte vara lika nogrann med fogarna och blir något ojämnt så fixas detta med ett lager puts till.

Sedan om man vill ha mycket lull-lull på spisen är detta självklart mer krävande än en rak spis utan men detta gäller även en kakelygn och då ska man kapa alla kakel för att bygga tex värmeskåp.

Jag gav mej inte på att sätta upp ugnen ovan själv, (har tillsammans med en vän satt upp en rörspis en gång, den blev bra) då då gamla kakel alltid är så olika och aldrig 90 grader någonstans. Det är lätt att det hela blir en Turning Torso om man inte kan se var man ska ge efter för att helheten ska bli rak. Dessutom var min ugn inte uppmärkt vilket gör det hela extra jobbigt.

mvh plexi
 
Vill nog påstå att det blir betydligt dyrare att sätta upp en kakelugn. Tidsåtgången är större. Är dessutom teglet blött löst från kakelplattorna och ugnen är rund så får man tillbringa många timmar med att hugga nya stenar som skall passas in i kaklet. Som pleximaster skriver är rörspisen mera förlåtande vid uppsättning.
 
Sen är ju inte själva kakelugnen helt gratis heller, det finns ju många som är till salu som kostar bortåt 10 000 "bara" för kakelplattorna och luckorna.

En faktor borde ju samtidigt vara livslängden, jag har hört att kakelugnen ska vara mindre känslig för skador som uppstår när huset rör sig, men vet inte om det stämmer. Förstår ärligt atlat inte varför det skulle vara så heller. De firmorna som nämndes, lämnar de några garantier? I så fall på hur många år?
 
Att huset rör sig gör nog inget, det påverkar ju inte spisen särskilt mycket.
Värmen orsakar rörelser/expansion, men det har samma effekt på både kakelugnar och rörspisar map täthet. Däremot kan sprickor uppstå i rörspisens puts och det slipper man ju med kakel. En rörspis kan du å andra sidan formge som du vill om muraren som gör jobbet är duktig. Dessutom kan man måla den efter tycke och smak.

Tycker du att det verkar intressant att mura så rekommenderas tidigare nämnda kurser. Min erfarenhet är att det är trixigare att mura rörspis i hörn än mot rak vägg. Murar man kakelugn så är nog skillnaden marginell.

Tror att jag har hört en kakelugnsmakare ange två år som garantitid.
 
Om man gör det själv - cirka 6.000 kr för materialet i en rörspis, metalldelarna kostar en hel del om man ska köpa nytt.

Tillkommer resor, verktyg, provtryckning, bygglov. Vad en murare/kakelugnsuppsättare tar vet jag inte, 25-35.000 tror jag, 10 dagars arbete för en "van" nybörjare.

Jag tycker det är lättare att sätta upp rörspis jfrt med kakelugn, man kan putsa bort ojämnheter på slutet. Men det förutsätter att man får ytterväggarna rimligt raka, plana, vertikala - annars en massa putsande. Men det är en stilfråga också, böljande rustik kan en del gilla. Rörspisar med hyllor och krusiduller etc tar nog ett par dar längre tid.

En rörspis håller längre på så vis att den är lätt att putsa om utvändigt på synliga sidorna, 2 dagars arbete, billigt material. En kakelugns som blivit ful, ojämn måste tas ner och upp igen.

Men en sak är sant - putsningen är lite trixig, den tar längre tid än man trodde.
Beg kakelugnar (kaklen) verkar billigare numera, utbudet är stort.

Tycker Valter / Han som har dom där kurserna i Rönninge.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
pleximaster skrev:
Det är väl som alltid en fråga om erfarenhet är du van vid det ena är det lättare. När man sätter en kakelugn sätter man kaklen först sedan bygger du upp innandömet, ett lager i taget. Det är inte så att man gör innandömet först och kaklar utanpå.
Njae - det är väl en sanning med modifikation...

Man gör ju allt samtidigt - det är inte så att du har en hel kakelugn utan innandöme och så hänger i fötterna inuti och bygger från botten. Du bygger ju ett varv i taget - tegel och kakel. Ibland är det praktiskt att ligga lite före med teglet för att få stöd för "kärringar" som stödjer kakel och ibland är det bättre att sätta ett kakel.
 
  • Gilla
Micke i Hudik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.