har precis jagat ifatt lite priser för huset...
FY vad dyrt!!
24.000 spänn för 150kvm husfasad och
6 veckor!!!

vad kan en sån här ställning kosta?
75 lappar? hyr man då ut den i tre omgångar
är den betald ( minus arbetstiden iofs)

Kostar det verkligen så här mycket?
det är nästan billigare å flyga in kineser
som bygger en ställning av lösvirke!!

(lite upprörd över denna oförutsedda kostnad just nu...)
 
Redigerat av moderator:
Bygg en ställning själv då.

Jag har en i trä som jag byggt själv som är två våningar hör och åtta meter lång. Den flyttar (monterar ner och monterar upp) jag sedan dit jag vill ha den. Kostar inte så mycket att köpa, och sen när du är klar så kan du montera ner den och spara den tills det är dags att måla om igen.

/Jonas
 
  • SV100152_s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Jag betalade 50kkr för ställningen när mitt tak lades om för nåt år sedan.
Var nog i storleksordning 250m2 men as-mycket pengar iallafall tyckte jag då och det tycker jag fortfarande men vad gör man...

När jag ska måla om så blir det nog att jag bygger en i trä eller köper en mindre och sedan säljer vidare på blocket när det är klart. Om man målar behöver man ju inte ha ställning runt hela huset hela tiden precis. Då får det bli en sida av huset åt gången.
 
Köpte denna begagnade +8ställning plus lika mycket till strax innan bygget för 20.000:- och sålde sedan hälften för 15.000 :D
fasad.jpg
 
det var ett riktigt kap det :)

Jag byggde en ca 2 meter lång och 2.50 hög ställning när jag byggde min bod. Den går fint att montera isär men jag funderar på om jag kan göra den portabel bakom fyrhjulingen på nått sätt
 
Snailman
Ställning - veklingar:D

Jag har målat mitt hus (sutteräng:eek:) två gånger med stege och då har jag penselmålat ca 3-4 brädor uppifrån och ner innan jag flyttade stegen och forsatte med nästa och jag strök två gånger med nån dags mellanrum Blivande hus (enplans:)) tänker jag måla innan jag spikar upp panelen:D
 
  • Gilla
Skoog77 och 1 till
  • Laddar…
Byggde också en i trä. Materialet kostade någon tusenlapp. Byggde för en fasadsida bara (tre sektioner) och flyttade runt. Gick förvånadsvärt smidigt.
 
skulle jag bara måla så skulle jag köra på med en stege, nu är det att bygga huset från grunden och upp
och det är byggarna som vill ha en ställning och iom att jag är byggherre vill jag ha en ställning som
är godkänd ifall det skulle hända något... men ändå! 24 lax!! argh!
 
W
Köpte själv en hakiställning som täcker en sida i taget på mitt hus. Kostade 20 begagnad och är klart nöjd. Får nog lätt igen pengarna. Den jag köpte är 9 sektioner och täcker såleds ca 81 kvm.
 
Ni som byggt i trä, vilka dimensioner mm har ni använt? Har ni några förslg eller skisser på hur?
 
Hej emaengs

Du kan se en bild på min träställning i andra inlägget i denna tråd.

Den är byggd av 45x120 virke för de stående reglarna och 45x195 och 45x220 reglar för gångplanen.

Sedan har jag krysstag av lite varierande virke, t.ex. råspånt.
Har även skruvat råspånt tvärs gångplanken på undersidan för att koppla ihop dem för bättre stadga.

/Jonas
 
Tack för info'n ! Har haft HAKI hemma en månad nu...och det kostar pengar... Skall se ifall jag inte kan bygga ihop lite egna ställningar för att spara några kronor!
 
Snailman
swecul skrev:
skulle jag bara måla så skulle jag köra på med en stege, nu är det att bygga huset från grunden och upp
och det är byggarna som vill ha en ställning och iom att jag är byggherre vill jag ha en ställning som
är godkänd ifall det skulle hända något... men ändå! 24 lax!! argh!
Jag har följt ett antal nybyggen och ungefär ungefär en på 4 har ställning runt hela huset, resten löser det på annat sätt, så har man byggare som vill ha ställning så är det nog inte mycket att göra, de måste visst resas av sådan som är behöriga att resa ställningar oxå.....

bruakar väl stå att kunden får hålla med ställning och byggström, du kan spara in 3 tusen om du fixar det slutliga elskåpet på stolpar, då behöver man inte hyra en stor byggcentral heller (om nu ditt elbolag tillåter det)
 
Redigerat:
Mikael_L
Vill man köpa en ny ställning så är kanske den här firman billigast i Sverige.
http://www.ställning.se/

Jag tror, är ganska säker på, att dom inte är lika stabila som t.ex. Haki. Smalare också.
Om man har hantverkare kräver dom kanske en bättre.
Men för hemmapularen så tror jag det duger rättbra. Men fäst den i ÖK mot fasaden, så inte allt vinglar ut ifall något händer.

Själv fyndade jag en begagnad 8+ i nästan likadan storlek som bygganytt visar på sin bild för endast 3500:-.
bråttom har jag sällan haft att kasta mig på telefonen. :D

Har man lite is i magen, eller tid var det kanske ... Så scannar man annonser regelbundet och köper en beggad proffsställning. Sen när man är klar säljer man den för samma pengar ifall man kan sin marknad väl.
Men bäst priser på ställningar är det på hösten. Absolut inte nu.

edit:
Sen måste jag väl säga. Ska ni bygga hus köp eller hyr en ställning ifall ni bara kan.
Ramlar man från stegjäv**** från några meters höjd ångrar man säkert hur mycket som helst att man snålade. Bygger man hus har man inte tid med konvalecens.
Hade jag inte lyckats hitta denna beggade så hade jag troligen köpt en ny från ställning.se för drygt 20', och sålt den efteråt.
Stege har man för att ta sig till jobbet, inte att jobba ifrån (som någon skrev här på forumet, inte jag själv som hittat på de vettiga orden)
 
Redigerat:
I de orden instämmer jag också. Måla går sådär från stege men prova sätta vindskivor ensam...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.