Funderar på att spänna nytt papptak i ett rum, eventuellt blir det pappspända väggar också, men vet inte var jag ska köpa pappen. Gysinge och Claessons trätjära verkar sälja olika sorters spännpapp, i alla fall så är det olika bredder på dem. Men hur är det med kvalitén? Skiljer sig tjockleken åt? Någon som har haft möjlighet att jämföra?
 
Har inte jämfört men jag har satt upp ett par tak med Gysinges variant. Den är verklig kraftig men ändå smidig i formatet tycker jag.

Det är kul att spänna tak! :)
 
Vad är det egentlgen för fördel med spännpapp-tak jämfört med att sätta gips?
 
meriks skrev:
Vad är det egentlgen för fördel med spännpapp-tak jämfört med att sätta gips?
Tja, man slipper jobba med gips är väl ett skäl så gott som något... :)

Jag tycker att det blir snyggare och dessutom så har det iallafall i mitt hus suttit papptak från början och det är något jag vill återställa.
 
meriks skrev:
Vad är det egentlgen för fördel med spännpapp-tak jämfört med att sätta gips?
Det är snabbare, billigare och vackrare. Sen ger det en svårslagbar akustik om Du frågar mig...
 
Jag funderar på att spänna papptak i vårt vardagsrum, som idag har ett nedreglat och fult monterat tak av furupanel men verkar ha haft någon form av spänntak ursprungligen (byggt 1927). Men hur pass ömtåliga är papptak? Vi har många barn så det kan flyga en del bollar o dyl i luften ibland...
 
Jag har växt opp med papptak. Bollar är inga större problem. Taket är flexibelt så de studsar bara iväg. Det är värre om barnen fäktas och en käpp penetrerar pappen. Fast det hade ju inte blivit bättre med gips... Revor blir det dock inte bara hål.
Jag har tak som pappspänndes 1859 och de har förvånansvärt få skador.
 
Som Sven skriver så tåler det nog mer än man i allmänhet tror. Det är kraftig papp så det ska en del till för att riva sönder den också. Dessutom går det faktiskt att laga den med lite tapetpapper och lim så att det knappt syns om olyckan skulle vara framme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.