Hej!

Vi ska troligen satsa på en kompaktlaminatskiva på 13mm. Till denna köper vi IKEA:s stommar med bl.a bänkskåpet för inbyggnadsugn och häll. Nu till frågan:

Om man köper för tunn bänkskiva, krockar inte hällen med ugnen då? Ngn som vet ngt om dessa mått på ikeas stomme?

Med vänlig hälsning,
 
IKEA's stommar är 18 mm tjocka. Om hällens inbyggnadsdjup är större än 18 mm + bänkskivan kommer den att fortsätta ner i skåpet. Tänk också på att den totala höjden på bänken kan bli lite ynklig om ni har en väldigt tunn skiva. Det får ni i så fall kompensera med extra höga ben/socklar om ni använder IKEA's skåp. De är bara 70 cm höga, själva skåpet.
Annars är det väl bara att sätta ugnen ett snäpp ner och ha en täckskiva eller låda ovanför. Du väljer själv vilken höjd du sätter ugnen på i IKEA's skåp.
 
T
Köp Kviks stommar som finns i 80 cm höga skåp och sedan en kompaktlaminatskiva på det. Sockeln är på 11 cm så totalt blir arbetshöjden på 92,3 cm jämfört med Ikeas 88 cm då deras sockel är 17 cm.
 
Tror vi kommer att stöta på samma problem. Vi vill också ha tunn skiva, och ska fälla ned hällen. Men vi kommer dock att ha lådor under spisen och ugnen på annat ställe. Men jag funderar också på om lådan kommer att stypa i undersidan av hällen... Rapportera gärna vad du kommer fram till!
 
Ikeas induktionshällar är 58mm tjocka, andra jag kikat på mellan 50 och 60mm tjocka. Om man nu väljer en skiva som är 13mm och skåpstommen är 18mm, så har man bara 31mm att röra sig på...då kommer det att stypa... Men det måste finnas någon lösning! Ingen som vet den? Förutom att välja en 40mm bänkskiva...En del av Ikeas skivor är bara 28mm, de har någon som är 38mm också. Det måste finnas något sätt att göra på!
 
Hmm...om man har lådor under som oss, får man väl helt enkelt limma igen den översta lådan, och bara ha den som "blindlåda". Men det är väl värre om man tänker att ugnen skall vara under. Men brukar man då inte oftast välja en spis med häll och ugn, och inte använda inbyggnadsvarianter...
 
Tänk på att ni måste ha plats för ventialtion under hällen, Vet att tex siemens ( som är bland de som har minst krav på ventiation) måste ha minst 60 mm från översidan på bänkskivan till kanten på lådan under eller 65 mm till eventuell ugn eller liknande.
 
Det känns som om man inte kan ha ett vanligt bänkskåp under. Det finns skåp med blindlådor avsedda för diskbänk, men inga avsedda för hällar, vad jag kan se... De som är anpassade för diskbänk, med blindlåda överst, har ju även urtag ur de undre lådorna för rör till diskbänken, så de fungerr ju inte till häll...

Konstigt att det inte står något om krav på ventilation under hällen, på Ikeas vitvaror...står bara att den ska fällas ned i en bänkskiva som är minst 38mm...

Om det är sådana krav på ventilation under....då kan man ju inte ha en låda under! Såvida man inte har en bänkskiva som är 60mm tjock...och hur många har det. Har sett flera som har lådor under...
Det behöver väl inte riktigt vara 60mm till brännbart, utan bara att det ska vara luft under...man kan inte ha en skiva direkt under.... NÅGON SOM VET MER?
 
Man kan ha en låda under. Men den blir rätt varm. Så plast och brännbara saker ska man inte ha i den. Jag hade en bestickskorg (av plast) med knivar och lite blandat jox i min och det gick bra. Bara man tänker sig för och inte fyller lådan upp till toppen med plastpåsar eller annat som kan brinna eller smälta så är det ignet problem att ha en riktig låda. Det ventlierar ju genom en låda också.
 
Ja...fast sticker hällen ned, under bänkskivan+skåpstommen, så blir det svårt att ha en låda där...då går den ju inte att dra ut. Men jag har sett att man har låda under...men då kanske man har 38mm bänkskiva+att kanske siemens hällar är tunnare än 60mm?
 
Jo, då lådan går att dra ut. De flesta moderna kökslådor har både sidor och bakkant som är betydligt lägre än framsida, så det är inget problem. (Om du inte bygger platsbyggt av trä, men det var ju IKEA vi pratade om från början.)
 
Ja just! Så är de ju byggda! Bor i ett hus a la 60-70-tals lådor nu, så jag har ingen koll på sådant, men när du säger det så går det upp ett ljus! Tack för hjälpen! :)
 
Var på IKEA i helgen och tittade närmare på deras inbyggnadsskåp. Har man en för tunn bänkskiva/för djup häll så går det ju alltid att sänka skenorna som ugnen står på i skåpet. Lådan under ugnen får i värsta fall stryka på foten och man får sätta en liten passbit över ugnen. Inget hinder med tunn skiva alltså om man e villig att modda skåpet lite.
 
Ok, men vi hade tänkt ha ugnen på annan plats i arbetshöjd, inte under hällen.
Skulle kännas bra att ta en tur till IKEA och stämma av allt så man inte styper på mållinjen...

Får nog plocka bort översta lådan, men sen såg jag att själva lådinsatsen inte strök jämns med överkanten på stommen heller, så det kan gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.