Hej
Finns det någon som bygger huset Solvik från Götenehus? Jag tror det är ganska nytt... Jag tycker det är ganska snyggt och det skulle vara roligt att se i verkligheten.

Jag har också läst en hel del olika kommentarer om erfarenheter av olika hustillverkare och kontakten med dessa. När man läser dem låter det som:
1. Att det är ungefär lika mycket "klagomål" på olika leverantörer
2. Att man måste veta väldigt mycket själv för att kunna ha koll på att saker och ting blir bra gjorda

Och hur gör man när man inte vet väldigt mycket själv??? :) Vem ska man fråga? Hur vet man att det blir bra? Jag inbillar ju mig, och vill gärna fortsätta med det, att det inte ska vara omöjligt för två normalbegåvade vuxna att genomföra ett husbygge (med totalentreprenad) trots att våra egna kunskaper finns inom andra områden. Ska jag tänka om???
 
Hej du Wila,

Klart att du inte skall tänka om, det går nog att bygga ett hus till ...
Nej, det finns nog ingen bransch som är helt fri från lycksökare, och byggbranschen utgör sannerligen inget undantag. Du skall söka här i detta forum och lära av andras erfarenheter, positiva omdömen är mindre intressanta, det viktiga är ju att du får stöd från husföretaget om nu något råkar gå snett. Alltså, 99 mycket nöjda kunder uppväger ju knappast att den hundrade hamnar i tinget, särskilt inte om det råkar vara du. Här är det ju klokt att kolla upp om företaget du tänker anlita förekommer ofta i tingsrätten. Du tar org numret på företaget och ringer tinget på deras hemort och frågar om de finns med i rullarna, om så ber du att få resultatet. Nu har du ju ett mått på hur bra de är, vet du sen årsproduktionen har du ju felutfallet som kan jämföras med andra hugade husleverantörer. Vill du ex vis bygga med Bollebygdshus har du ca 5 % chans att hamna i tinget.

Anteckningar är bra att ha när man diskuterar med säljaren, e-post är ovärdeligt, alla siffror och innehåll i offerter sparas och kan tas fram vid behov. Följ upp vad som tillför kost så att du kan backa diskussionen till rätt pengaläge när önskat tillval skall bort igen.

Utformningen av avtalet skall du lägga i knät på en jurist, har man inte råd med den utgiften skall man nog tänka om. Att sådant är med som man kommit överens om kan man kolla själv, tror man, men innebörden av det skrivna förstår man inte till fullo. Tro mig.

En vaken KvalitetsAnsvarig är också nödvändigt, den bör ju också involveras innan avtalet skrivs under. Du skall inte välja det namn som finns inskrivet i avtalet på förhand, det är dumt.
Banken kan ha erfarenhet också, de följer ju många husprojekt på nära håll.

Nu utgår jag från att du valt totalentreprenad.

När bygget väl är igång blir ju situationen annorlunda. Var säljaren slö under diskussionerna innan avtalet skrevs under så stendör denne i många fall när avtalet väl är påskrivet. Byggfirman/hustillverkaren låter sig påverkas tills de fått pengarna, därefter sjunker ambitionsnivån betydligt.

Låter jag negativ ? Nej då, det är detta du skall ha i bakhuvudet för att inte luras att tro att allt blir bra till slut utan att du engagerar dig och driver på.

MVH
/MF

PS. En pessimist blir sällan besviken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.