Konstig rubrik, men vad ska man kalla det?

Har 3 fruktträd, där grenarna börjar ganska långt ned. Samtidigt går gräsmattan ända fram till stammen som det är idag = svårt att komma åt att klippa gräsmattan närmast trädet.

Någon som har tips på vad man ska göra? Hade en idé om att gräva bort gräset, lägga markduk och sedan fylla på med grus/singel - ev med ngn sorts avgränsare mot själva gräsmattan så att inte gräset kommer tillbaks. Kan 4-5 dm radie vara lämpligt? Kan ngt bli "fel"? Något alternativt tips?

/alacs
 
Du skriver inte hur gamla fruktträden är - är de unga skall de definitivt inte ha något gräs invid stammen. Men att hålla en cirkel gräs-och ogräsfri runt fruktträdsstammar är alltid att föredra. En radie på 80 cm låter väl lagom. Är träden mycket gamla och etablerade kan man väl minska rundeln något. Fyll inte på med grus eller duk och det behövs inte heller någon avgränsare. Någon gång om året skär du snyggt upp rundeln igen. Personligen tycker jag stenar runt fruktträd inte är vidare vackert.
 
Tack för svar. Ska jag alltså bara låta jorden vara bar runt träden? De är säkert 15-20 år gamla.
 
Bar jord är inte direkt något som naturen strävar efter eller låter vara om den får lov. Gräs är inte en bra idé då det tar för mycket näring och vatten från trädet. Men en låg, skuggtålig marktäckare kan väl vara någonting? De håller ogräset borta och tar inte för mycket näring från trädet.

/Kalle
 
Kalleman skrev:
Men en låg, skuggtålig marktäckare kan väl vara någonting? De håller ogräset borta och tar inte för mycket näring från trädet.
Något specifikt tips??
 
Hmm.. jag är dålig på zoner då jag bor i zon 1 och inte direkt behöver bry mig..

Geranium, Epimedium, Asarum, Vinca, Galium... Reserverar mig för härdigheten dock på några av dem. Googla på namnen och kolla in lite bilder.

Det finns många många fler att välja bland dock...

/kalle
 
Kalleman skrev:
Geranium, Epimedium, Asarum, Vinca, Galium...
Alla de där är i princip härdiga i stockholmstrakten. Nja, asarum kan vara tveksam, litet lägesberoende skulle jag säga.
 
Tack för tipsen! Nu är gräset i alla fall borta, och under veckan ska jag se vad jag kan göra åt den bara jorden.
 
yonna skrev:
Du skriver inte hur gamla fruktträden är - är de unga skall de definitivt inte ha något gräs invid stammen. Men att hålla en cirkel gräs-och ogräsfri runt fruktträdsstammar är alltid att föredra. En radie på 80 cm låter väl lagom. Är träden mycket gamla och etablerade kan man väl minska rundeln något. Fyll inte på med grus eller duk och det behövs inte heller någon avgränsare. Någon gång om året skär du snyggt upp rundeln igen. Personligen tycker jag stenar runt fruktträd inte är vidare vackert.
En radie på 80 cm? Det betyder ju en rundel som är 1,6 m bred. Menar du radie eller diamater? Så stort sa i alla fall inte plantskolan att vi skulle ha runt våra nyköpta träd, snarare ca häften så stort (dvs lika stort som gropen till träden när de planteras)

Täckbark är ju också ett alternativ till täckning, har den fördelen att det håller fukten i jorden bra.
 
:D:D:D Sorry - diameter menade jag naturligtvis
 
yonna skrev:
:D:D:D Sorry - diameter menade jag naturligtvis
Vad bra, så slipper jag gå ut och gräva ut runt träden nu :D
 
Bark runt träden borde också funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.