Hej.
Vi har hittat ett hus som passar oss som handen i handsken. Byggt 1917, 95kvm. Totalombyggt 1997, 235kvm + källare.
I källaren (under nästan hela huset) sitter det målad väv på ytterväggarna och plastmatta/delvis klinkers på golven. Väven har släppt och bakom är betongen lite porös, att det har krupit fukt är inget frågetecken utan så är det. Frågan är vilka åtgärder som är nödvändiga, det luktar inte, varken fukt eller "källare".

¤ Kan det räcka med att riva ner väv, knacka bort fuktig puts, dra bort allt vad plastmattor heter, låta torka
några månader, och sen måla med rätt produkter alternativt sätta kakel/klinker.

Eller...

¤ Är omedelbar dränering det enda alternativet...?

Ska bjuda om 2 dgr.. Tacksam för hjälp!!

Vänligen

//Mathias
 
Det hela beror ju på vad man ska ha källare till. Ska man bo i den så är ju fukten en problem.
Ska man förvara vinflaskor så spelar fukten mindre roll. källaren brukar det inte vara någon större fara med, den klarar av att bli fuktig. Det är snarare det som vi ställer i källaren som är känslig.

Det kan räcka med att riva ner väv, och ta bort plast mattorna. Se till att det finns ventilation, öka värmen kanske.

Du skulle även kunna köpa några (beroende på val av modell) luft avfuktare.

Men luft avfuktare skulle jag se lite som en pacemaker. Den hjälper till, men helst ska man dränera om. Men med luft avfuktare så kan ni säkert vänta några år.

Jag fick svabba golven då det ran in vatten om det regnade mycket (som tex förra sommaren). Så för mig var det helt klart dax för en dränering.
 
Tack för snabbt svar!

Tror att det blir dränering i samband med trädgårdsprojekt som kanske ligger ca 5 år fram i tiden...
 
Man skall komma ihåg att fram till för ungefär 25-30 år sedan så byggdes inte källare i Sverige för att vara bostadsutrymmen, utan det var mer ett förråd där man ställde ned cyklarna på vintern, och skidorna och sparken på sommaren. Husmodern ställde sina syltade, saftade och inlagda alster från köket där, potatisbingen stod där, liksom pannan och oljetanken. En liten snickarbod till husbonden brukade det finnas plats till också.

Lite fukt som kröp in gjorde ingenting, för det fanns inget där som tog skada av det. Sedan kom vi på att vi skulle bygga gillestugor, eget rum till barnen, relax och myshörna i källaren. Heltäckningsmattor lades in, väggarna taptserades med textiltapeter och den stora soffan klädd i orange och brun manchester installerades. Möbler i det nya materialet spånskivor byggdes för glatta livet, i synnerhet hyllor av alla möjliga slag. Man ser dem än då och då i folks garage, eller på vinden, men det är en rätt så liten procent som överlevde de fuktiga källarna.

Om källaren också byggdes om 1997 så tror jag att det är rätt små mängder fukt som kommer in, för efter tio år ser det ut ungefär som du beskriver i en källare byggd 1917. Jag tror det räcker med att ta bort väven och plastmattorna och låta det torka upp, och sedan göra rätt, dvs använda amterial som kan andas, och som inte är organiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.