Hej,
har allvarliga planer på att installera en 600l kakelugnspanna (se länken www.kakelugnspannan.com) tillsammans med en 750l ack.tank med inbyggd vvb. Är det någon som har ett sådant koncept och haft det igång över vintern? Funderar mest på om det räcker med att elda på kvällen för att det skall hålla i sig hela nästa dag tills man kommer hem från jobbet igen, även när det är 15-20 minusgrader ute. Enligt tillverkaren Kakelugnspannan skall detta gå om man har en ack.tank, men jag är dock något skeptisk. Jag kommer också att ha en elpatron i ack.tanken för att kunna åka bort ibland utan att huset fryser sönder för den skull. Huset (1 1/2 plan ca 155m2) finns ännu inte annat än på pappret.

* Ni som har en kakelugnspanna; dela med er av erfarneheterna!
* Ni som inte har en kakelugnspanna har säkert intelligenta synpunkter på mitt kanske
  något udda val i dessa bergs- jord- & luftvärmepump och pelletstider.

PS Jag har redan lagt upp ca 35-40 kubikmeter kluven ved i samband med att jag öppnade upp i skogen där vi skall ha huset/vägen etc. Det borde räcka de närmaste fyra åren!

:)
 
Tycker inte att det var speciellt udda alls, men jag undrar om du tänker ha den som primär värmekälla till ett vattenburet värmesystem dvs radiatorer, golvvärme etc? I så fall är min maggropskänsla att 750 liter inte räcker till både tappvarmvatten och värmen i övrigt. Jo jag har tänkt på strålningsvärmen också :)

Å andra sidan...hur långa blir kvällarna om du skulle utöka ackmängden till säg det dubbla? Tänk också på att om det blir att elda många brasor per dag så dras det även in en massa skräp kring spisen (jag förmodar att den kommer stå ganska centralt i något vardagsrum eller likn). Det är ju inte direkt som i ett pannrum där man kan härja på lite mer (iofs finns det en del som håller sina pannrum finare än övriga huset).

Tänkvärt kanske?
 
Har också funderat på denna , för mig skulle den vara perfekt. Har satt in en 750 tank med solvärme :), men har inte utrymme för vedpanna + ytterligare tank/ar så att slänga bort braskaminen(som vi använder flitigt) och sätta en sådan på dess plats skulle vara optimalt för oss.Dock jag tycker den är alldeles för dyr! Det finns en liknande produkt som heter Gripsholm uppfunnen av en norrlänning tror jag, googla på wemek, så kan du läsa mer om den. Tyvärr så är det ingen hörnmodell direkt + att uppfinnaren inte har någon produktion för närvarande i Sverige. Han letar efter tillverkare i Asien för att få ner kostnaderna men vet ej hur långt detta har kommit.
Hoppas det kommer fram mer sådana här vattenmanlade produkter, kakelugnspannan behöver konkurrens! ;)
 
Hej igen,
<pipewelder wrote>
Tycker inte att det var speciellt udda alls, men jag undrar om du tänker ha den som primär värmekälla till ett vattenburet värmesystem dvs radiatorer, golvvärme etc?

Svar ja (golvvärme)

Och visst blir det en del att elda, men vad gör man inte för att lagligen snuva elbolagen/staten på mina pengar?

Har tyvärr inte gjort någon kvalificerad beräkning på energiåtgång vad gäller värme och varmvatten. Någon i detta forum kanske vet vem som kan göra detta för en billig penning??!!!
 
Hej KMC

Sitter i samma sits som du tänker köpa en kakelugnspannan och en 750 liters acktank. Huste jag bygger har en byggyta på 150 kvm i 1 1/2 plan med golvvärme på botten våningen och radiatorer på ovanvåningen. Vi har endast sovrum på ovanvåningen samt garderober så vi behöver inte lika mycket värme där. Minna beräkningar så skall det räcka med denna konstruktion. Ack tanken innehåller varmvatten slinga samt en förvärms slinga i toppen samt en solslinga i botten. Den är även utrustad med elpatroner när man åker bort. Enligt mina eftersöknigar skall slinga vara bättre på att ta ut värmen ur tanken samt inte slösa med värmen. En vvb i tanken behöver mer energi för att ge samma effekt till varmvattnet. Enligt mina beräkningar skall det räcka med två eldningar per dag 1 på morgonen och en på kvällen. Skulle det bli riktigt jäkla kallt får man väl elda lite extra. Skulle detta inte räcka får man väl kömpletera med en en extra elpatron det blir ändå så pass biligt att driva så om jag förbrukar lite extra el så gör det inte så mycket.

När jag satte ihop detta system tänkte jag även på driftsäkerhet. Med en värmepump behöver du el det behöver du inte med detta system. Samt de enda rörliga delarna är cirkulationspumpen inget annat!!! och den lär hålla i 25 år utan iunderhåll!!!!!!! Så systemet är säkert "underhållsfritt" i minst 25 år. Ssotning smörjning samt lie jobb med att bära ved. Men ett gymkort kostar 2500 om året så............

SÅ för att avsluta din fråga så tror jag inte du är helt ute och reser.
 
själv hade jag ju aldrig vågat ha en kakelugnspanna i mitt vardagsrum för vad händer om 20 år när den rostat inifrån? jo du får 750L vatten på dittvardagsrumsgolv. MARDRÖM. tanken är ju god men verkligheten är inte kul
 
Tja ,sätt den på en plåt av något slag med en fals runt om, och låt vattnet rinna ner genom luftröret som kommer underifrån(som hos mig) så borde du väl klara vardagsrummet!? ;)
 
Hmmm om man leker med tanken att den skulle rosta sönder!!! Så lär det nog inte forsa ut 800 liter vatten på golvet. För om den rostar i sönder borde man upptäcka detta då det börjar droppa eller småläcka innan alla 800 liter kommer forsande!!! EWn tanke bara. Sen så tror jag att om man har en fin kakelugn i sitt stora rum så underhåller man nog den bättre en en rostig vedpanna i något kälar elle förråds utrymme !! Och den är faktiskt på 20 kw som är fullt tillräckligt för de flesta hus i sverige förstår inte riktigt varför den inte är mer populär? Kanske priset?
 
Och den är faktiskt på 20 kw som är fullt tillräckligt för de flesta hus i sverige förstår inte riktigt varför den inte är mer populär? Kanske priset?
Tror det beror delvis på priset och sedan är det lite av en nödlösning för de som inte har ett pannrum. Du får din primära vedeldade värmekälla i "finrummet" och det vet alla som eldar med ved att det skräpar.... Men som sagt det är en snygg lösning för de som inte har pannrum eller inte vill ha en kökspanna som jag själv är mer inne på.

http://www.eurofire.se/koksspis.shtml tex är väl snygga "möbler" ska bara hitta någon snygg, miljögodkänd och ha bra verkningsgrad. Några förslag?
rogge
 
Hej!  

Har själv tänkt köpa en kakelugn men vet inte vad som behövs för att kunna använda den till golvvärme och varmvatten samt hur mycket kostar allt till kakelugn som till exempel ackumulatortank, el-patron osv.

Uppgifter och tips är jätte välkomna från är alla.  ;)
 
S
aldhuv skrev:
Hej!

Har själv tänkt köpa en kakelugn men vet inte vad som behövs för att kunna använda den till golvvärme och varmvatten samt hur mycket kostar allt till kakelugn som till exempel ackumulatortank, el-patron osv.

Uppgifter och tips är jätte välkomna från är alla. ;)

Det finns priser på http://www.kakelugnspannan.com/priser.html... bara att räkna
 
Om man bara stirrar sig blind på vad pannan och ev. acktank kostar, tror jag att man blir lite besviken. Rör och installationskostnaden kan komma som en obehaglig överaskning. Har själv kollat med en del "referenter" som Kakelugnspannan själv gav. Enligt en av dem skall rör-jobbet + acktank gått på ca 30'. Tilsammans blir detta runt 100'. Enligt min mening börjar slutpriset närma sig de mer dyra återvinningssystemen, t.ex. berg/jordvärme. Det är väl bara att inse att värmesystem kostar. Jag tycker dock att den stora frågan är vad pay-off tiden är. Jag räknar med att tjäna in kostnaden på ca 10 år om jag har samma fria tillgång till eldningsved som jag har nu. Annars tar det givetvis längre tid.
Sedan kan jag inte låta bli att kommentera domedagsprofeterna som ser framför sig hur tanken läcker ut 600l vatten i vardagsrummet. Visst kan detta hända och visst kan man vidta skyddsåtgärder som i en av inläggen ovan av <mato>. Men har <Emanuel Å> räknat på hur många kubikmeter vatten som kan forsa in i huset om en vattenledning går sönder? Och hur tänker han skydda sig mot detta?
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
ett annat problem är ju att du inte får elda i den om strömmen går för då cirkulerar inte vattnet längre o då kokar den. så själva grundtanken att den är bra att ha om strömmen går faller ju där.
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Hej Emanuel,
samma farhågor slog mig när jag började titta på kakelugnspannan. Så jag ringde och frågade och fick ett tillfredställande svar. Nu för tiden står detta på deras hemsida. Man kan alltså koppla in en batteri back-up (vanligt bilbatteri) plus en växelriktar som tar över och driver pumpen när strömmen går. Se länken http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91953

Pumpen i sig drar inte många watt så den borde hålla några timmar. Som vanligt vad gäller bilbatterier så måste de konditioneras för att hålla, dvs laddas upp och laddas ur. Så det är väl det omaket man får på köpet. Kom just på att man skulle kuna skifta med batteriet i bilen två ggr per år. Det borde borga för fräscha batterier och öka säkerheten några snäpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.