Planerar att bygga altan på baksidan av vårat nybyggda hus. Snickaren sa att ifall vi vill ha lärk, får vi antingen köpa virket själva eller om han köper det själv så tar han inte ansvar för själva virket. Han berättade att det har hänt till honom vid flera tillfällen att virket (av lärk) har "rest sig", dvs att det har blivit stickor som står rakt uppåt. Som man sedan får slipa bort i evigheter.

Har någon hört talas om denna fenomen? Är det vanligt för just lärk? Eller var det dåligt virke? Skulle oljning har hjälpt?
 
Jepp, det har hänt på ett par lärkaltaner jag byggt. Men det var inget vidare virke, det såg jag redan när jag lade det.
 
Kan kanske bero på kvaliten då det mesta av lärk som säljs idag har låg kvalitet rätt virkesmässigt.
 
Någon som har idéer om vart man kan tänka sig att man kan hitta lärk med god kvalité? Gärna i Skåne ;)
 
Jag köpte av en kille som importerade själv.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad han heter, han brukade annonsera i Syd Svenskan.
Stället låg vid väg 108 från Lund mot Skurup, och jag kommer ihåg att det var efter vägen där man svänger in till Sturups flygplats.
Jag vet att detta inte hjälper dig , men det kanske är någon annan som vet vad han heter här på forumet.

Lärken var i alla fall av bra kvalite!
 
Mina gamla hemtrakter.. Det är inte Holmeja såg du tänker på?
 
Hehe jag får väl åka en sväng mot Skurup och fråga efter vägen helt enkelt ;) Nej men allvarligt, vore himla bra om någon visste, jag är allergisk mot dåligt virke.
 
Djä... vilket dåligt minne man har.
Han annonserade om Sibirisk Lärk.
Han kan ju ha slutat.
Jag känner inte igen Holmeja, men som sagt minnet är kass.
 
Läste i en "villa-tidning" att det är själva kärnvirket av lärkträdet man skall använda sig av. Kan det vara problemet att man kört med vanligt lärkträ som växer längre ut på trädet?
 
Njae, lärk består i regel av typ 90% kärna, så i värsta fall får man en liten strimma splintved på ett hörn någonstans. Jag skulle snarare tro att virket inte var ordentligt nertorkat innan det sågades/hyvlades. Det virke jag lade var bara kärna och slog sig åt alla möjliga håll. Jag har fått byta kanske 10% av bräderna på de altanerna efter ett par år.
 
Vi ha byggt i lärk och vårat problem har inte varit att det har rest sig utan att hela altanen har möglat... Vi har gjort som byggvaruhuset har sagt att vi skulle göra men ändå så blev det sk*t av allt... Nu är både byggvaruhuset och akzo nobel(nordsjö) där oljan kommer ifrån inblandade i vårat problem... får se om vi får den ersättningen vi vill ha...
 
jon_h skrev:
Njae, lärk består i regel av typ 90% kärna, så i värsta fall får man en liten strimma splintved på ett hörn någonstans. Jag skulle snarare tro att virket inte var ordentligt nertorkat innan det sågades/hyvlades. Det virke jag lade var bara kärna och slog sig åt alla möjliga håll. Jag har fått byta kanske 10% av bräderna på de altanerna efter ett par år.
aha! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.