I samband med att vi skulle lägga in nytt golv i köket så upptäckte vi en vattenskada som kan ha pågått allt ifrån några veckor till lång tid. Golvet bestod av plastmatta på 18mm spånskiva följt av en annan plastmatta ovanpå 8mm spånskiva och golvpapp följt av ännu en plastmatta ovanpå masonit. Under dessa lager är sedan ett plankgolv med ca 8 cm rockwool isolering och sedan vad jag förmodar är yttergolvet (huset står på plint ca 30 cm ovan en jord/grusbädd).

Ner till plankgolvet var samtliga mattor, skivor och papp ordentligt fuktiga ca 1.5m ifrån den inkommande vattenledningen som vi misstänker vara boven i dramat. Plankgolvet var förutom i område om ca 0.25x0.75m torrt och fint, för att vara på den säkra sidan sågade vi upp en sektion av denna och fann att isoleringen i princip var helt torr bortsett från i direkt anslutning till rörgenomföringen. Pappen var däremot fuktig i ett litet större område.

Bör jag bryta upp mer plankgolvet och plocka upp isoleringen etc, bifogar en bild som illustrerar? Hur länge bör jag köra med avfuktare innan återuppbyggnaden? Hur står är risken att vattnet har gått åt andra hållet till angränsande rum?
 
  • DSC03327.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på hur plankgolvet såg ut innan uppbrytning.
 
  • DSC03317.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en bild på hur vattnet har sugit upp i väggen närmast vattenläckan, vattnet verkar inte ha stigit mer än ca 25 cm.

Alla tips och erfarenheter är välkomna, vill hellre göra det ordentligt nu än och dras med ett fuktskadat kök framöver.

Tips på hur läckan kan ha uppstått mottages med tacksamhet.
 
  • DSC03318.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jag skulle ta dit t.ex. Ocab för en ordentlig besiktning. Svårt att veta exakt vad som är skadat utan att fuktmäta.
 
När vi gjorde en överlåtelsebesiktning (med anticimex) på ett torp vi precis köpt var det både röta i golvbjälkar, syllar samt mycket fukt i grunden samt en mycket liknande vattenskada i köket. Detta har nu påbörjats att renovera... trossbotten, isolering samt skadade bjälkar och syll har tagits bort och nu har anticimex precis varit där och sugit ur grundmaterialet ur grunden (som var den stora orsaken till fuktskadorna) samt sprutat in makadam eller singel eller vad det nu var, ser ut som lite vassare singel. Om några veckor kommer dem att installera en avfuktare (som många säger är helt onödig, om man bara får bort källan till vattenskadan så löser det sig själv) samt lägger plast på marken. Sedan skall vi bygga bjälklag och fungicid behandla detta.

Du har ju dock bara en vattenskada i köket men vad jag har förstått så om träet inte är rötskadat räcker det med att få det torrt. Om det däremot är rötskadat måste det bytas ut. Jag skulle ta in en fackman på att kontrollera att det inte finns rötskada eller mögeltillväxt för det är det som är farligt. Kolla med ditt försäkringbolag vad dem vill göra så att det inte åtgärdas på fel sätt)
 
F
ta hjälp av Ocab eller anticimex. allt fuktskadat och mögligt material ska bytas ut annars kan mögel uppstå i framtiden. mitt tips är att kontrollera kopplingar och värmeisolering av inkommande vatten
 
lnetzel skrev:
När vi gjorde en överlåtelsebesiktning (med anticimex) på ett torp vi precis köpt var det både röta i golvbjälkar, syllar samt mycket fukt i grunden samt en mycket liknande vattenskada i köket. Detta har nu påbörjats att renovera... trossbotten, isolering samt skadade bjälkar och syll har tagits bort och nu har anticimex precis varit där och sugit ur grundmaterialet ur grunden (som var den stora orsaken till fuktskadorna) samt sprutat in makadam eller singel eller vad det nu var, ser ut som lite vassare singel. Om några veckor kommer dem att installera en avfuktare (som många säger är helt onödig, om man bara får bort källan till vattenskadan så löser det sig själv) samt lägger plast på marken. Sedan skall vi bygga bjälklag och fungicid behandla detta.

Du har ju dock bara en vattenskada i köket men vad jag har förstått så om träet inte är rötskadat räcker det med att få det torrt. Om det däremot är rötskadat måste det bytas ut. Jag skulle ta in en fackman på att kontrollera att det inte finns rötskada eller mögeltillväxt för det är det som är farligt. Kolla med ditt försäkringbolag vad dem vill göra så att det inte åtgärdas på fel sätt)
Jag har eventuellt en liknande vattenskada i min sommarstuga.
Anticimexkontrollanten sa att det bör kontrolleras.
Jag e helt okunnig på sånt här.
Det kommer en besiktingsman imorgon.
Bara av intresse: vad rör det sig om för pengar för en sådan reparation? Och vad säger försäkringsbolaget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.