Vi fick en prisuppgift, s.k "säljarens uppskattning" hos hustillverkaren på nybyggnadskarta + bygglov och det skulle gå på 12000 tillsammans. Nu har vi fått räkningarna från kommunen på båda och de blir tillsammans 20748 kr. Då är det nybyggnadskartan, bygglovsavgift och bygganmälansavgift.

De verkar få "uppskatta" precis som de vill för att putsa till kalkylen och få den se så bra ut som möjligt och så man väljer så mkt tillval som möjligt... sen när såna här fakturor kommer är det ju bara bittert betala.

Det finns inga andra avgifter inräknade i kalkylen som kommunen kommer att ta, men är det fler? Avgifter för byggsamråd, utsättning av huset som lantmäteriet gör etc etc som kommer att tillkomma eller kan man tro att detta är allt?
 
Snailman
I de kommuner jag tittat på, så brukar det stå ungefärliga bygglovsavgifter etc på kommunens hemsida
 
jag tvivlar på att utsättningen ingår.
 
Mikael_L
Det kan tillkomma fler avgifter, ifall ni har otur.

Saker jag just nu kommer på är väganslutningskostnad, avgifter vid VA-anslutning och en del har också fått en planavgift efteråt.

Med avgifter vid VA-anslutning menar jag en extra förutom själva inkopplingsavgiften. En avgift för att 2-3 gubbar från VA-verket hänger lite på spadarna bredvid den grävda gropen, medan en kontrollerar att kopplingen verkar vara bra åtskruvad. Kan vara en grävmaskinskostnad inblandad med.
Men fråga kommunen, dom ska nog kunna ge besked om det finns några fler kostnader förutom själva avgiften.

Planavgift och eller vägkostnad skiljer sig också åt mellan kommuner, i tomten vi köpte är det inbakat i tomtpriset (som jag förstått iaf, peppar peppar), men andra verkar vilja lägga det som avgifter istället.

Sen tillkomer ju el, tele och ev data-anslutning, men det vet ni nog redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.