Hej, jag tänkte bygga en öppen spis i stugan (lodgen). Är det någon som har bra efarenheter och tips. Som ni ser så finns det en gammal spis i stugan idag. Vi tänkte byta ut den mot en öppen spis. Vad ska man tänka på? I ett värmsperspektiv kanske man hellre skulle stoppa in en braskamin men vi vill få upp mycket känsla. Att sitta framför brasan kalla höst -/och vinterkvällar är en del av nöjet. Tacksam för mycket kloka kommentararer och tips. Tack på förhand! Lodgen :)
 
  • Spisen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spisen i stugan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte byggt än men skall bygga öppen spis i sommar/höst i nybyggt fritidshus. För oss är det också viktigt att kunna höra spraket samt känna och se elden. Samtidigt behöver vi eldstaden för värme. Vi har tänkt att lösa det med upphissbara kamininsatser med glas på tre sidor. Både Supra och Spartherm har såna insatser, här ett exempel på en som murat med Spartherm, modellen heter Varia Ch.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/07_april/web/IMG_8499.jpg

Enda nackdelen är priset; Supras insats ligger på en 40.000:- och Spartherms på över 50.000:-. Till det kommer skorsten (måste ha rökrör på 250 mm) och en hel del murning.
Ett alternativ är att ha en öppen spis och en separat liten kamin bredvid för värmens skull, det kräver dock två rökkanaler.

Lycka till!
 
Tack för ett kanonsvar!

Låter rätt dyrt. Men den var vekligen extremt snygg. Men då vi redan har lagt ut på tok för mycket på huset (får aldrig tilbaka pengarna :) så får min ambition därför bli att göra en utvärdering via en murare med kunskaper om eldstäder. Han (om jag finner honom) får försöka bygga om befintlig murstock genom att ta bort järnspisen och bygga en snygg "funkiseldstad". Borde gå att lösa till en hyfsad peng.

Nu gäller det att hitta en murare med kunskap uppe i sandviken/Kungeberget.

Någon som känner till nån? Tar tacksamt emot tips!

/Lodgen
 
Ska man mura en spis så gäller det att ha något stadigt i golvet att ställa den på. Själv skulle jag välja en fristående kamin och det skulle nog bli billigast.
 
Det man måste tänka på är att kanalen till en vedspis oftast är en halvstenskanal, en öppen spis kräver en helstenskanal. Kan gå om man gör en liten spis eller har väldigt lång kanal. Det är inte kul om det ryker in ................
 
Stort tack för alla bra synpunkter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.