Ni som byggt eller funderar på att bygga hus i H-modell...vilka mått har ni... Jag har en ritning därentren ligger inne i H-et. Den väggen är ca.5m. Sen är även de två omslutande väggarna ca. 5m. Är det för långt??? Kommer det inge ljusinsläpp alls mot entren??? Bli den helt isolerad så att säga??? Har ingen scanner så jag kan tyvärr inte bifoga planlösningen....
 
Har ingen erfarenhet av hus i den formen, men rent spontant känns det som ett väldigt dyrt sätt att bygga. Den där tumregeln med 10 timmar/m² gäller nog inte då, det blir flera timmar.
 
Förefaller ju vara ett sätt att få många löpmeter yttervägg för den yta man får ut, det leder ju tyvärr till något sämre driftsekonomi
 
Huset påminner ganska mkt om Aspenäs. Jag är medveten om att det blir mer yttervägar och att kostnaden därigenom ökar. Men varför måste driftkostnaden öka????
 
Mikael_L
Uppvärmning!
Det blir mer ytterväggsyta i relation till bostadsyta. Så ett lika stort hus (boyta) läcker fler kWh genom ytterväggarna.
 
Ursprungsfrågan gällde i vad mån omslutande väggar påverkar ljusinsläpp från en halvt inbyggd gård.

Svaret blir att omslutande väggar i första hand ger skuggor och minskar direkt solinstrålning. Påverkan beror på de omslutande väggarnas höjd, och åt vilket väderstreck den lilla "innergården" vetter. Allt detta kan berätknas teoretiskt om ni har lust. Jag lovar: Ni blir inte särskilt mycket klokare av det...

Jag skulle snarast oroa mig mer för den "exteriöra upplevelsen" än för dagsljuset inomhus. Att möta besökaren med en trång, steril gård låter inget kul. Fundera lite på vad som växer i denna skuggiga miljö
 
Skissar just nu på ett hus i icke H-modell...:)
 
Det finns nog viss risk att det blir ganska mörkt, men om det är sadeltak på huset skulle jag oroa mig mest för snöras.
 
Det mest optimala vad gäller boyta i förhållande till väggyta blir ju ett runt hus. Kanske inte så snyggt/spännande. men varför inte något i stil med "Det sagolika huset". (8-Kantigt)
http://www.otark.se/
 
Än bättre ett sfäriskt hus (á la Globen).
 
Förvisso. men kostnaden torde dra iväg. Knappast något för gemene man.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.