Hej!
Jag har nyligen köpt ett begagnat hus med ganska dyra vitvaror som köpts och installerats 2007. Naturligtvis tog det bara en vecka innan kylen för nästan 15000kronor gick sönder. Jag har inte fått några kvitto av säljaren än. Har jag laglig rätt till dessa kvittona som säljaren muntligen lovat att ge mig?
 
Jepp du har ju övertagit ägandet av dem därför har du också övertagit garantier, ring säljaren och be honom komma och lämna dem för han borde gjort det i samband med att han överlät fastigheten.
 
Jag skulle be honom snällt leta i sina pärmar. Du har ett muntligt löfte om att få kvittot men om kvittot förkommit så kan hans minnesbilder av överenskommelsen förvrängas.
 
Hmm, ok.
Era två inlägg betyder för mig helt olika saker.
Som jag förstår det så har jag enligt Macke202 laglig rätt till kvittona pga att jag köpt huset men enligt jonand så har jag bara rätt till kvittona pga av att jag fått muntligt löfte?
 
Kvitton i original kan säljaren själv behöva för sin deklaration, om vitvarorna ex. är en del av en större avdragsgill ombyggnad.

Be om kvittona, har de förkommit så tortr jag inte att du har något starkt case för en prisreduktion eller liknande.

Den faktiska garantitreparationen kan i de flesta fall fixas ändå, de ser på serienummer etc om garantin gäller eller ej. har man då otur så är det ett ex. som stått i lager länge före frösäljningen. Då kan kvittona bli viktiga.
 
hempularen: Helt rätt. Säljaren ville använda originalkvittona i sin deklaration. Däremot blev jag lovad kopior på kvittona som jag ännu inte fått. Så, min fråga är fortfarande: Har jag rätt till kvittona?
(Tack för tipset om garantireparation utan kvitto. Jag ska ringa till dem såfort de öppnar)
 
Redigerat:
Hej,
Normalt övergår väl inte ursprungsgarantin till köparen när man i sin tur köper en sak av en privatperson?

Gäller andra regler för prylar vid försäljning av fastighet?
 
Tillverkargarantin följer väl produkten oavsett vem som har den i sin ägo?
 
Oavsett vad som gäller formellt så gäller i praktiken garantin, bara man kan visa när varan köptes.

Jag hade problem med en diskmaskin jag köpte av Elektrostore, av någon för mig obegriplig anledninbg skulle de skicka kvittot på posten, det hände aldrig. Och när maskinjen gick sönder visade det sig att elektrosotr hade konkat typ en månad tidigare, kunde inte få kontakt.

Det blev inga problem med garantin de gick på serinumret.
 
Hejsan!

Vet säljaren var han köpt vitvarorna? Brukar gå att få extra kvitton från de flesta butikskedjor eftersom det lagras i "datorn".

/Roger
 
  • Gilla
AzCh88
  • Laddar…
Hej alla.
Idag fick jag tag på en återförsäljare som skickade mig vidare till en servicecentral som tog serienummer och godkände reparationen på garantin. Det slutade gott mao.
Jag undrar iofs fortfarande om jag faktiskt har rätt till kvittona på vitvarorna...
 
Såvitt jag förstår det hela så har du inte rätt till kvittona, dvs en eventuell process i domstolen kommer du att förlora. Men, det hör till normalt hyfs och folkvett att försöka ordna sådana saker när man nyss har gjort en affär för en väldig massa pengar sinsemellan, i synnerhet som en normal familj står sig rätt så slätt utan kylskåp.
 
Intressant diskussion detta tycker jag.

Om det skulle visa sig att vitvarona i det köpta huset är stulna, vad gäller då. Begreppet godtro slutade gälla 2003 och utan kvitto så står man ju sig slätt då?!

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=3107

Kanske skulle kunna processa mot säljaren men till ytterligare kostnad isåfall. Säger inte att man har laglig rätt till kvitto för många här påpekar att det inte är så men isåfall ställs man ju inför ett eventuellt dilemma.
 
Ett kvitto är iofs ingen garanti för att varan inte är stulen. Ponera att du köper ett i princip nybyggt hus. I normalfallet finns det inga kvitton på enskilda prylar i huset. Din hustillverkare kanske levererat ex. en stulen vämepanna (finns en tråd här på forumet om just det fallet, hustillverkaren stal en redan installerad panna som en av deras kunder köpt in till bygget för egna pengar, och installerade den på ett annat bygge).

Antag att huset sedan säljs, den ursprunglige ägaren till pannan har så vitt jag förstår rätt att komma och hämta pannan från huset.
 
Nybyggda hus är ju klart lite knepigare att få kvitton på, byggföretag köper kanske in partier med vitvaror mm.

Men i ett renoverat hus där saker köpts in av husägaren så finns ju kvittot och nu när vi själva står inför ett nytt husköp så kommer jag att be att få åtminstone kopior på samtliga kvitton som finns på dessa prylar.

Man får väl göra vad man kan för att skydda sig o sen hålla tummarna för resten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.