Har tänkt bila upp i källarn, för att få mer takhöjd ligger nu på ca 1,75m.
Gjorde ett prov hål,verkar inte bättre änn att väggen står på sten o dyligt
hade tänkt gå ner 50cm. förre ägaren hade grävt fram avloppet som gick igenom väggen
utanför huset en gång.
då såg han inte slutet på väggen. med tanke på att jag mätt från golnivå i källarn ner till
avlopp i rensbrunn det var 45-50cm.
så jag blev lite förvånad att källar väggen inte går längre ner eller kan det finnas
en inner vägg och en ytter vägg i källaren. -20 talshus


grusar detta mina planer eller finns det något och göra
jag lägger ut någon bild.
 
  • källarprojekt 030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källarprojekt 031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källarprojekt 026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källarprojekt 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som mitt hus. Håller på med källaren just nu och skall gjuta i februari. Jag tror nog att det går bra, men 50cm är djupt - hur är det med dräneringen kring huset?
 
Vad tror du max jag kan gräva, för att få 2m takhöjd behöver jag nästan gå ner 50cm,kanske får jag skippa isoleringen,sen tycker man ju att det verkar lite skumnt att huset skulle stå på sten o dyligt grannens står på berg efter 40cm förhoppningsvis gör mitt det med, fast 50cm ner med tanke på avloppet ligger på den nivån.
har inte problem med vatten nu,finns det berg under så bör det rinna undan den vägen,annars så får jag även se över dräneringen.
grävde du ända in mot väggen.Kanske skulle man lämna en 15cm klack, vissa stenar verkar sticker ut från väggen dom vill man ju inte gärna dra ut.
 
Även om jag biter mig lite i tungan av att säga det så måste jag först rekommendera dig att göra dräneringen under den nivå du vill lägga golvet, annars är du hyggligt rökt.
Och skippa inte isoleringen - det är som att skita i besticklådan - man gör det bara inte! :)

Jag skulle satsa på följande:
1: Dränera.2:
2: Provgräv 50 cm på två ställen och ta dit en byggnadsingenjör som kollar att allt ser ok ut.
3: Vid ett ok från ingenjören - gräv ut 50cm och lämna stödklackar (men tänk på att det nya golvet kommer då ligga under stödklackarna vilket gör att du behöver putsa på väggen) alternativt om ingenjören säger att det är ok - skippa stödklackarna.
4: jämna av med grus 3-5cm
5: lägg pordrän/isodrän för kapilärbrytande effekt (10cm) samt som isolering
6: lägg 2*5cm frigolit
7: gjut 8cm armerat golv med golvvärme. Då har du fått 31 - 34cm totaluppbyggnad vilket innebär att du har ny takhöjd 194-197 i takhöjd.

Du kan möjligen gå 2*4cm frigolit så har du iallafall 2cm till, men med golvvärme (vilket jag antar du tänker lägga samtidigt) så vill du ha så mycket isolering som möjligt.

Någon annan som har några förslag?

/Freppa
 
Hej.

Vi är i lite samma sits som ni. Jag skickar här min tråd om ämnet som inte fått så många svar dock...
http://forum.byggahus.se/grund-mark...erda-glipa-mellan-vaegg-och-bottenplatta.html

Jag har mer och mer börjat inse efter ha funderat och läst på i ämnet att en utgrävning under muren för att förlänga den nedåt inte kommer å funka. Grunden är ju längst ner byggd av stenar i varierande storlekar och det skulle då innebära att vissa stenar ibland kommer att sväva i luften om man gräver ut sektionsvis (tex 1 meter i taget) Sen kommer problemet att få den nya påbyggnaden att bli helt tät mot den gamla grunden underifrån utan att direkt se vad man gör.

Lösningen kommer antagligen istället att bli en pågjuten klack som sticker in under muren ca 10 cm och ut i rummet på kanske 5 cm.
Detta för att mest förhindra att den exponerade jorden på sikt inte ska kunna sippra in i källaren.

Som tur är funkar den gamla dräneringen fortfarande och källarväggarna är torra och fina och fria från sprickor.
 
Jag ska försöka få tag i en ingenjör som du säger, känns säkrast så
sen det med dräneringen,om man tittar på bilden på rensbrunn så står
det inget vatten i nu trots att det regnat mycket,och den ligger på den nivån som jag
behöver komma ner på, har jag tur så kanske grunden står ganska skyddat från vatten,
om jag nu gräver ner 50cm och det inte står någon vatten där kan jag
vänta med dräneringen ett par år eller rent utav slopa den.(lite dåligt med pengar för tillfälligt).
låt säga att när rummet är kaklat och klart hur märker man att det behövs dräneras,vad
händer förutom att jag blir hygglig rökt som du beskrev :)

Berra Brumm du har nått färdig takhöjd nu eller ska du gräva ur mer.
På bilden ser det ut som att väggen står på lera eller ser jag fel.
 
Det ska inte grävas ut mer utan bara "reparera". Bottenplattan ska i största möjliga mån behållas.
Exakt vad marken består av vet jag inte. Jag har också tyckt att det verkar vara lera men det känns rätt mycket "jord" över det också. Detta verkar skifta lite fram och tillbaka från olika bita vid muren.
 
Har inte hänt så mycket det sista ,men tänkte börja dränera eftersom jag fått in vatten när jag kom ner jämnt med botten av stenarna som ytterväggen står på.
Nu när det inte är någon platta huset står på hur mycket vågar man gräva itaget vid dräneringen tänkte en sida
i taget eller ska man ta mindre ändå.
 
Tänker du göra det själv? Isf ta en sida i taget om du känner dig osäker. Men jag måste fråga: Har du tagit bort golvet i källaren helt? Om du har gjort det och samtidigt öppnar upp för dränering känns det ju som om du har en hyggligt ostabil lösning? Även om kraften är riktad nedåt så känns det som om du riskerar sättningar i kåken. Har du pratat med en byggnadsingenjör?

/Freppa
 
Skall få hjälp av en grävare.Har grävt ut lite över 1meter som du ser på bilden,kommer även ta en meter där avloppet går ut så jag kan byta det samntidigt som jag dränerar.Byggingenjören har jag bara pratat med om själva utgrävningen i källaren om,viket han föreslog en gjuten klack så inte massan skulle tryckas in i rummet.
efter dräneringen tror du jag kan förtsätta med utgrävningen i källaren eller bör jag vänta tills utsidan har sätts sig lite,Isådanafall hur länge.
 
  • PICT0209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjorde min källare så dränerade jag först (grävde upp tre av fyra sidor samtidigt. Sista sidan är ovan mark). När allt var återfyllt så började jag direkt bila ut källaren. Jag väntade inte öht, och det funkade bra för mig. Om du är orolig kan du ju bila upp längst med en vägg först och se så du inte får sättningar.
 
Jag har egentligen inga "källarväggar". Huset står på stenar sen har man grävt källaren.
Har gjort det du tänker göra och det var inga problem. Dränerade innan och la rören på lagom djup efter hur jag hade tänkt att gräva.
Jag grävde ner 30cm.
5-10cm singel
10cm Isodränskiva. Både kappilär och isolering
4cm cellplast
10cm betong

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13415-aennu-ett-kaellareprojekt.html

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13625-projekt-draenering-med-bilder.html
 
Nu är dräneringen klar .dräneringen hamnade 207cm ner mätt från innertaket i källaren,räcker det att dräneringen ligger under själva plattan som blir, eller måste den ligga under singeln,isodränskivorna som är i botten av golvet.
(kunde inte lägga dränröret djupare p.g.a avloppets höjd)
 
  • PICT0239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.