Hej, jag och min sambo är i färd med att bygga vårt hus som vi tänkt leva resten av livet i tillsammans. Nu undrat jag om vi inte skulle kunna få lite feedback på vår ritning. att ha i åtanke är följande rakt ut från "utbyggnaden" i vinkel finns sjöutsikt. huset läggs så köket pekar åt sydväst.

Tack på förhand Peder
 
Snailman
Nu kommer några omdömen om vad jag tycker om huset.(om jag skulle bo där)

Det är bra att ni inte har trappan precis innanför dörren, då drar man runt en massa grus mellan våningarna, och det slipper ni.

Jag har en u-trapp och jag vill nog ha så få krökar på en trapp som möjligt...:), ni har en krök...

jag är väldigt trött på garderober, så det får bli klädkammare i kommande hus...(jag har 6 st garderober och ett förråd) edit: dessutom går mina garderober inte ända upp till taket, så en massa onödigt dammsamlande där...

Dubbelsängen kan ni nog inte ha sådär, om inte en av er är väldigt kort...:rolleyes: (såg nu att det är minst 1.70 där så det är nog inte så farligt med det)
 
Redigerat:
Några frågor dyker direkt upp för mig:
1) Jag skulle inte planera ett stort badrum på övervåningen utan fönster. Takfönster?
2) Tittar ni inte på TV? Eller vara ska TV'n vara?
3) Ingen kamin/öppenspis?
4) Blir ni inte trötta på att gå genom den hängande tvätten in i klädkammaren på BV?

Det kan också möjligen bli lite trångt mellan frukostbänken och matbordet om ni ställer barstolar där.

Och 2400 i takhöjd! Höj det till i alla fall 2500, det gör jättestor skillnad.
Eller gå i alla fall hem till någon som har 2400 innan ni börjar och känn efter att ni tycker att det är OK. Jag tror att 2600 är någon sorts standard för nybyggda lägenheter nu. Vi har 2500 från 40-talet och det är OK. Men 2400, nej det tycker jag inte är bra.
 
Några spontana kommentarer:
- Badrummet på öv kommer att bli mörkt. Som tidigare nämnts skulle även jag satsat på takfönster.
- Är det nödvändigt med fönster i klk på öv? Kanske det behövs för symmetrins skull?
- I köket finns ingen avlastningsbänk i direkt anslutning til kylen.
- Allrummet på öv blir svårt att möblera. Jag skulle fundera en extra gång på om det inte vore bättre att göra de två små sovrummen på öv något större på bekostnad av allrummet.
 
Jag har hittat den öppna spisen så den finns inplanerad...
Med tanke på carportens placering kommer ni troligen aldrig använda grovingången. Kan ni flytta carporten eller spegelvända huset?
Ugnen är dumt placerad, långt ifrån spisen och precis brevid ett kylskåp. 240 grader C skillnad på några få cm. Flytta diskmaskinen lite närmre vasken underlättar iplockning.
Vad kommer golvytan där det är öppet upp att användas till? Det är månka kvm, ska det möbleras på något vis? Tycker också det finns lite outnyttjade kvm brevid trappen på ovanvåningen. Gör om det till en liten klk.
Varför är väggen till de två sovrummen vinklad? För att ni tycker det är mysigare?
Har ni sett fasadritningarna? Fönsterplaceringen är inte alls symetrisk. Det kan vara snyggt, det kan också se rörigt ut.
Vardagsrummet har knappt någon väggyta att ha bokhylla på, stereobänk, tavlor etc. Inget ni vill ha kanske?
 
Kom på en sak till - personligen tycker jag om att ha ett fönster framför vasken, men där ser det nu ut att finns överskåp. Kanske vill ni ha det så - det är en smaksak.
 
Tack för alla bra svar hitills, roligt att det finns så många snälla okända som bryr sig. Vi tar gärna ännu fler kommentarer.
 
Balkongen/balkongerna, är det tänkt som en balkong eller bara för vädring? Känns liten, dörren sveper över det mesta av den.
 
En ekonomisk grundstruktur. Bra! Vindsvåning med högt fasadliv ger billiga kvadratmetrar. Dessutom får ni en enkel och robust anslutning av det vinkelbyggda vardagsrummet (om ni nu promt vill ha en vinkel, som i sig trots allt fördyrar). Däremot är huset översållat av döda fläckar och onödigt stora kommunikationsytor. Vissa av dem kan vara avsedda för någon typ av genomtänkta funktioner. Men jag förstår dem isåfall inte alls.

Huset har långa ledningsdragningar, eftersom bottenvåningens våtrum ligger så spridda. Några har kritiserat övre badrummets brist på fönster. Jag menar tvärtom att fönster i badrum absolut inte är något självändamål. Takfönster bör ni definitivt undvika, helt enkelt därför att de kostar mer än de smakar (läckagerisk, underhållsbehov et.c.).

Trappan intill utrymmet med dubbel rumshöjd är visserligen en slösaktig lösning. Men ni vinner ett spännande vertikalt samband mellan våningsplanen. Detta tycker jag ni borde exploatera hårdare. Varför inte lokalisera braskaminen (kakelugnen?) hit: Mitt i huset, rakt under takåsen, och med skorstenen frilagd som ett vertikalt utropstecken framför andravåningens inomhusbalkong! Med den placeringen sprider ugnen värmen i hela huset än vad den kommer att göra från "paradläget" längst bort i vardagsrummet.

Mycket mer är det svårt att yttra sig om utan att veta mer om tomt, väderstreck, utsikt, insyn och utfart. Någon har redan ifrågasatt att carporten inte ligger i anslutning till groventrén. Jag tycker att betydligt mer än så hänger i luften för oss som inte vet med vilka premisser ni jobbar på tomten. Ett allmänt tips är att konsultera en trädgårdsarkitekt redan nu innan ni bestämmer er för hus och interiör planlösning. Det kostar mindre än ni kanske tror, och kommer att göra OTROLIG skillnad att betrakta hela trädgården som en genomtänkt del av ert nya hem.
 
Redigerat:
Ska försöka komma med lite konstruktiv kritik:

Jätte bra med entrén så som den ligger där man kommer mötas av havsutsikten. Tror jag, även om jag inte ser någon fasad ritning.

Sen kan jag bli lite skeptisk till fönstersättningen på övervåningen. När man står upp så ser man inte ut, det vill sägaman kan bara titta ner.

Jag tycker också att ni ska fundera på 2,50 i våningshöjd på nedrevåningen.

Angående trappan så överväg en rak. Det är mycket trixigt att flytta möbler i en svängd trappa.

I det stora hela tycker jag det verkar vara ett väldigt fint hus. Jag är medveten om att det alltid blir kompromisser mellan olika intressen. Det viktiga är att ni haft möjlighet att väga in olika faktorer.

Lycka till!
 
Fundera på denna lösning!

Man kan integrera vardagsrummet med resten av huset, som en stor hall med dubbel rumshöjd. I den här lösningen är takstol / ramverk helt enkelt "förtjockat" vid den del av byggnaden som ska hysa vardagsrummet.

Observera sambandet mellan ovanvåning och de höga fönstren på bottenvåningens yttervägg. Ni ser också hur skorstenen bildar ett fint vertikalt byggnadselement, som hävdar rummets höjd.

Exteriört kommer byggnaden att bli enklare att passa in i en trädgårdsmiljö, eftersom den har en enda kraftigt markerad takås. Huset får en enklare grundform, som ger ett mer samlat och stramt uttryck. Till skillnad från grundmodellen kommer vardagsrummet i denna lösning inte att splittra upp trädgården i två lika kraftigt åtskilda uterum.
 
Här kommer lite förhoppningsvis konstruktiv kritik från en som tänker lite på installationer då det är det man jobbar med:

Jag skulle som billy_baver sa, lägga installationsschakt för el, tele, data, värme, vent mm i lägen, helst centrerade ovan och under varandra.

Jag skulle själv försöka ha våtrum ovan varandra (Spillvatten 110 mm samt vent 125 mm ska till dessa) För att slippa så krångliga dragningar och genomföringar i tak/bjälklag skulle jag göra detta.

Var ligger inkommande vatten/spillvatten/dagvatten/el? Utefter detta kan man nog lättare hjälpa med våtrumsplacering mm

Påpekande gällande något annat än installationer:

Undertecknad skulle lägga ett "övrigt-rum" ovan vardagsrummet för TV-rum eller biorum eller annat.
Det lilla allrummet skulle jag i och med detta utöka åt det hållet och få mer ut av detta utrymme.

en annan fråga, hur har ni tänkt göra med uppvärmning, jag ser en VP i tvättstugan, har ni tänkt en frånluftvärmepump då?
Jag skulle rekommendera att tänka över detta en gång till då jag ser bättre lösningar om ni vill ha en bättre energiprestanda.

Over and out!
 
Hammarhaj´s förslag är vällovligt. Även om jag misstänker att vår byggherre inte lyssnar på det örat kan jag också ifrågasätta värdet av dubbel rumshöjd i vardagsrummet. Vad jag dock inte heller berört i mina inlägg är att byggnaden med utbyggd vinkel blir så tjock, att dess innersta del intill trappan kan bli en aning mörk. Om man på ovanvåningen repeterar bottenvåningens planlösning med helt rum rakt ovanför vardagsrummet kommer andra våningens innersta del att kännas mycket instängd. Där är planlösningen nämligen betydligt mera sluten.
 
Ett stort tack till alla som lämnat sypunkter, ett antal mindre ändringa bla större tvättstuga och kaminen mer centrerad blev det, fönster i badrummen naturligtvis oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.