Ska renovera källaren och där ska det bli bla ett nytt badrum. Det är putsbruk på betongväggen, knackar man på vissa ställen så låter det ihåligt. Är det bästa då att ta bort all puts från de putsade väggarna och lägga nytt putsbruk eller ta bort all puts, jämna till håligheter som kan bli och sen prima direkt på betongväggen?

"som har semestern bokad i källaren" :)
 
Enligt de byggare jag hade hemma i helgen skall rubbet bort.
 
Det går bra att kakla på puts, om den sitter fast och inte är kalkputs. Där det låter ihåligt ligger den bom, och bör tas bort.
 
Hoppar in i tråden...

Om putsen är målad och sitter stenhårt, vad bör man göra då?
..och hur vet man att det är kalkputs?
 
Jepperdu, pratar vi källare, vanlig vägg ovan jord eller badrum ovan jord nu?

Kalkputsen är mjukare, smuligare. Svårt att avgöra om man inte har några referenser eller sett olika typer av puts tidigare.
 
Källarvägg ,mest under jord, dock dränerad.
Både yttervägg och inneväggar.
Golvet kommer att bli isolerat med VA-golvvärme. (nästa vecka!)
 
Glömde..., Badrum!
 
Då ska färgen bort.
 
Tack för svaren. Jag misstänkte att det målade pustbruket måste bort. Inte kul och kakla badrum och sen det släpper och så. Ca 2/3 av de yttre källarväggarna är under jord. Och det är dränerat utvändigt för några år sedan. Putsbruklagret är ca 1,5 cm på väggen så det blir ju lite jobb här. Dessutom är det inte lagt med ett jämnt och fint lager. Så lite ruligt här och där och speciellt i hörnen. Det underlättar med en slät och fin väggyta när man ska kakla kan jag tänka.

Nästa lilla fråga är. Ska man typ spackla på med något sen när allt bruk är borta? Vad är lämpligast?
 
Något gammal tråd men landar högt på google och innehåller helt felaktig info. Kompletterar.

Att det låter ihåligt på vissa ställen kan bero på att det ligger gammal isolering bakom putsen mest troligt träullit. Ta en mejsel och kör igenom så ser du vad som ligger bakom. Är det träullit, eller vassmatta eller liknande, låt det sitta. Sitter putsen löst, riv ner den.

Du kan absolut kakla på kalkputs av typen B och C eller vilken annan puts som helst, förutsatt att den är helt fri från färg, inte smular sönder och sitter fast i underlaget. Gör den inte det får du riva den puts som är lös och lägga på ny. Riv då ner ända in till betongen/stenen/isoleringen så att du får en ren anläggningsyta. Använd helst putsbruk B.

Viktigt också att du borstar och sköljer bort gammal puts från betongen innan du sätter på ny, använd en stålborste eller liknande.

I källarrum ska normalt inte tätskikt användas, här råder det delade meningar. Oavsett om du har isolerat, eller oisolerat golv är min rekommendation ändå att du fuktsäkrar enbart golv till duschzon 1 eftersom huvuddelen av vattnet landar där och ska transporteras till golvbrunnen, ingen annan stans. Hoppas att det här hjälper någon.
 
  • Gilla
JohanOlson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.