Vi körde även väck löven med multiclipen nu minns jag. De bara "försvann" :)

Såklart MÅSTE gräset vara torrt annars funkar det inte sen kan man ju såklart inte förvänta sig att inget gräs kommer med in om man dan efter går ut barfota i det daggvåta gräset.

För min del känns det bra att slippa de stora "klipphögarna" som tar länge innan de försvinner.
 
Är inne på att köpa en Rotak 43 LI eller Rotak 37 men jag vägrar klippa med uppsamlare. Jag undrar därför om det fungerar med att ta bort deras uppsamlare och låta gräsklippet ligga kvar?
 
Det låter inte som någon höjdare...tar du bort uppsamlaren från en Rotak så har du utblåset rakt mot fötterna...
 
Min erfarenhet är att mulching är klart överskattat i den bemärkelse att det skulle "återgödsla" gräsmattan. Det är bara att kolla på mängden gräs i komposten efter en säsong med uppsamlare så inser man rätt snabbt att gräset aldrig kommer att hinna brytas ned, utan kommer att ligga som ett lock som hindrar vatten från att nå gräsrötterna. När grannen insåg att hans gräsmatta inte fick tillräckligt med vatten körde han med en vertikalskärare och sedan fick han kratta upp enorma mängder gräs som legat i botten av gräsmattan. Det tog avsevärt längre tid än det tar att tömma uppsamlaren vid klippning med en sådan.

Den enda fördelen med mulching är att det går snabbare när man inte behöver samla upp och inte kratta. Däremot är det sämre för gräsmattan. Tro inget annat.
 
Jag kör själv med Stigas Multiclipp gräsklippare och är fullkomligt nöjd. Gräset blir grönare, tjockare och blir inte så lätt gult av solen/torkan som varit för någon vecka sedan här. Vertikalskar gräsmattan iår och har som mål att göra det 1 gång varje år. Kanske även 2 gånger.. ?
 
Jag köpte nyss en Stiga Multiclip 50 El Svan
http://www.stiga.se/(j5jxd3zzyfixgzjtwucgj045)/ProductInfo.aspx?Country_id=2&ProductInfoId=1264

Den har multiclip samt är eldriven (med sladd dock). Jag tycker de inte är så jobbigt med sladden.. speciellt stora ytor.. Små pill runt träd/rabatter osv kan dock bli lite trassligt. Men jag tycker fördelarna är fler än nackdelarna.. jämfört med en bensindriven. Jag är lite skeptiskt till batteridriven, då batteriet måste laddas säkert rätt ofta.. och måste bytas ut för en dyr peng efter några år
 
Som gödning tycker jag att mulching är helt överlägset. Varför köpa mängder med säckar med gödsel för att återföra näringsfölusten? Eller ännu värre en massa kemiska preparat NPK och liknande? Ibland vill jag ha mer näring i rabatterna och då samlar jag upp gräsklippet annars inte.
 
jenfor skrev:
Det är bara att kolla på mängden gräs i komposten efter en säsong med uppsamlare så inser man rätt snabbt att gräset aldrig kommer att hinna brytas ned, utan kommer att ligga som ett lock som hindrar vatten från att nå gräsrötterna.
Så du menar att under detta "lock" är jorden torr :) Vart tar då allt regnvatten vägen? Dunstar det bort eller rinner det vidare ut på gatan...

Jag har klippt utan uppsamlare de senaste 20 åren och har aldrig behövt vattna gräsmattan ens när det varit riktigt varmt och torrt så jag tror inte att det är någon större risk för att det bildas "lock" som gör att vattnet inte når gräsrötterna.
 
siamthai skrev:
Så du menar att under detta "lock" är jorden torr :) Vart tar då allt regnvatten vägen? Dunstar det bort eller rinner det vidare ut på gatan...

Jag har klippt utan uppsamlare de senaste 20 åren och har aldrig behövt vattna gräsmattan ens när det varit riktigt varmt och torrt så jag tror inte att det är någon större risk för att det bildas "lock" som gör att vattnet inte når gräsrötterna.
Håller helt med! Gräsklippet förhindrar uttorkning av jorden. Det är ju därför man lägger ut gräsklipp i rabatter och under buskar. Vore konstigt om det fungerade tvärtom när det gäller en gräsmatta.:rolleyes:

Anledningen till att regnet har svårt att tränga ner i en gräsmatta är att det är en så kompakt yta av gräsrötter. Låg låg halt av humus kan ge väldigt kompakt jord. Vertikalskärning luckrar jorden så att både vatten och syre lättare tränger in. Det är därför gräsmattan får en kick av vertikalskärning. Daggmaskarna gör samma slags jobb, fastän långsammare. Dom gillar när det finns lite gräsklipp och annat som dom kan dra ner i jorden och därmed öka humushalten. :)
 
Efter nio år med multiclip så har vi i det närmaste inget "lock" på gräsmattan. I botten finns en halv cm med löst, torkat gräs som det mesta kommer från förra årets gräs. Alltså hela strån som sitter fast i marken och inte gräsklipp som geggat ihop.
 
siamthai skrev:
Så du menar att under detta "lock" är jorden torr :) Vart tar då allt regnvatten vägen? Dunstar det bort eller rinner det vidare ut på gatan...

Jag har klippt utan uppsamlare de senaste 20 åren och har aldrig behövt vattna gräsmattan ens när det varit riktigt varmt och torrt så jag tror inte att det är någon större risk för att det bildas "lock" som gör att vattnet inte når gräsrötterna.
Det rinner över till grannens tomt och tack vare att han samlar upp gräset så blir hans gräsmatta grön och fin... ;)

Nej, det menar jag såklart inte. Det krävs dock en större mängd vatten innan det når gräsrötterna med ett lager torkat, om än finhackat, gräs mellan. Jag har aldrig heller vattnat och samlar upp ca 80% av gräset varje år (har mulcher men använder oftast uppsamlaren). Förmågan att hålla fukt under längre torrperioder beror på mängden och kvaliteten på matjorden under gräset, dräneringsförmåga, klipphöjd etc. och inte på gräsklippet i botten vid mulching. I såna fall skulle som sagt min gräsmatta torka mycket snabbare än grannarnas, vilket inte är fallet.

Sedan är det nästan lite gulligt att vissa verkar tro att mulching är lika effektivt som att tillföra gödsel. Möjligen kan en lagom mängd mulching förlänga effekten av denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.