Vi bor i en Mexitegelvilla i ett område där det inte finns några andra Mexitegelvillor och det inte borde finnas några Mexitegelvillor :)

Att putsa om hela tegelfasaden känns för dyrt och det är egentligen inte därför jag skriver detta meddelande.

Nu till min fråga:

I ett villaområde där det finns mycket tegelvillor så känns det helt ok med en Mexitegelvilla med mörkbrun panel på vindsdelen (alla vet nog vad jag menar) MEN....

...där vi bor så kan jag bara inte leva med att ha den brun. Vi vill byta färg på panelen (vindsdelen) men jag har banne mig ingen aning om vad som skulle kunna fungera färgmässigt ihop med Mexitegel. Mexiteglet är lite åt det gråa hållet (det finns ju dom som är kritvita). Huset ligger i skärgården men på fastlandet.

Tack på förhand.
 
Hmm svårt att fundera så här utan bildbevis, dock känns det lite som om grå, grafit skulle funka rätt bra.
Om man nu målar vindskenor och fönster vita d.v.s.

Sätt gärna in en bild så man kan spåna lite :)
 
Här kommer en bild:

1.jpg

Det är en utbyggnadsdel ni ser närmast och sen ser ni att panelen på vindsdelen är grön idag (fult enligt mig). Utbyggnadsdelen är idag vit på en sida och sen svart/grön på resten.

Mottager gärna färgförslag på alla trädelar inklusive utbyggnadsdelen.

Här är en till bild huset sett snett framifrån:

2.jpg
 
ska man utgå från vad som är modernt men ändå alltid rätt i tiden så skulle jag nog rekomendera mellan grå inte för ljus så den går åt det vita hållet men inte heller att den blir för mörk och och känns för kall och "sten". titta på haglunds nya 3d system eller alcros mode färger. finns enhel del nya snygga gråa där. rekomenderar nog att måla alla snickerier med samma färg då du har den fasad du har så kan det lätt bli "för mycket" om du har massa olika färger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.