Är i planeringsstadiet inför altanbygget i sommarstugan, den blir inte så blodigt stor, ca 25kvm i vinkel och tänkte använda 22x95 trall på reglar cc60 (detta är t.ex. typexemplet i spännviddstabellen). Men tittar man runt så använder nästan alla 28x120 i sina byggplaner och färdiga projekt, är 22x95 verkligen för klent, eller är det av rent estetiska och "värde/statushöjande" skäl man använder 28 eller t.o.m. 34mm trallvirke?
 
28 mm tjockt virke "sviktar" mindre än 22.
120 bredd går fortare att lägga än 95, färre skruvar och mindre brädor att kapa samt färre "glipor".

Detta var det som fick mig att välja 28x120 före 22x95 virket.
 
Intressant, lite andra argument att fundera på, det med tid och antal skruv hade jag inte tänkt på. Som sagt, nu är det inte en blodigt stor altan och vi är fyra man som hugger tag så tiden är inte så viktig (och skillnaden skruvåtgång) är nog försumbar.

Om man väljer att köra på 95 mm så skall man kanske sänka regelavståndet något trots att cc60 är fullgott ur hållfasthets-synkpunkt, någon som vet om det hjälper att gå ner till 50 eller måste man ner till 40?
 
det är samma skäl som gjort att jag kör 34x145. Mindre svikt, färre glipor och skruvar!
STABILT! :D

Att gå ner till cc50 är så klart bättre än cc60 men cc40 är ju ännu bättre!
 
Klart stabilt....

Går man ner i måttet på reglarna för att få mindre svikt, ja då är det mer regelvirke som skall köpas, kapas och skruvas...
 
En sak som också kan väga in är att fuktrörelserna blir fördelade över fler springor om man har smalare trall, skillnaderna i springbredd när virket är som torrast och blötast blir alltså mindre.
 
En kompis körde på 22x95 och cc60, altanen är som en mjuk trampolin... inget kul, jag körde med 28x120 och cc60, det är stabilt
 
34x145 är ett lätt val på en lite större altan. Ser mycket stabilare och trevligare ut och ÄR stabilare också.
 
:D imorrn bitti ska 34x145 trallen ut. tänkte sätta bräderna dikt ann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.