Tänker bygga en friggebod ca 25 m från garage och hus men frågan är hur får jag den nått så när parallelt med dessa. tacksamm för tips hur jag kan gå tillväga. Behöver ju inte vara så exakt men bör ju inte se helt skevt ut :)
 
Svårt att förklara utan att rita!
Men proceduren går ut på att använda stakkäppar med vilka du förlänger en lämplig fasad från bostadshuset.
Sen tillverkar du en stor vinkelhake av råspont (OBS raka bitar!) mha den egyptiska triangeln, dvs sidorna 3, 4 och 5 enheter långa (OBS mätt till centrum där du sätter skruven/spiken!).
Sen är det bara att "rita" i stor skala.

Skicka PM m telefonnr om du undrar mer.
 
Hur lång är det lämpligt att vinklen är? kan jag sedan spänna en lina från fasaden via en utmärkt punkt med vinklen eller kommer jag att hamna försnett då tro. eller hur tar jag mig framåt liksom mot målet.
 
Fast ska den bara hamna parallellt med huset så är det ju bara att mäta så att avståndet mellan friggebodens båda hörn är lika långt som till två punkter med samma mellanrum på husets grund.
 
Blir det parallelt då? behöver jag inte med den metoden egentligen även kolla diagonalen i den rektangel det blir verkar lite jobbigt på den sträckan eller tänker jag fel för jag vet väl inte om jag lyckas få mätbandet eller dylikt i 90 grader i förhålande till boden? utan eventuellt med en vinkel eller.. snurrigt men ni kanske förstår ändå
 
Kanske är jag som missuppfattade men genom att mäta så bör det inte säkert bli parallellt.

Här kommer en blid som visar vad jag menar.
Men det var kanske inte så ni menade?
 
  • vinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det inte parallelt ser ju så ut på din bild och om man tittar på ett paralellogram eller vad mer bör man tänka på. iofs krävs ju ingen jätte exakthet men ska inte se konstigt ut heller
 
Isaksson, det blir ju tokparallellt, vilket kan ses även på din bild. Hur menar du?
 
jon_h skrev:
Isaksson, det blir ju tokparallellt, vilket kan ses även på din bild. Hur menar du?
Visst blir det parallellt, men den metoden är lite svår att genomföra praktiskt. Hör inte till de vanliga utsättningsmetoderna.
Du kan inte precis rita exakta radier på marken för att hitta skärningspunkterna.
Men försök ...
 
Redigerat:
halvproffset skrev:
Hur lång är det lämpligt att vinklen är? kan jag sedan spänna en lina från fasaden via en utmärkt punkt med vinklen eller kommer jag att hamna försnett då tro. eller hur tar jag mig framåt liksom mot målet.
Jag skulle gjort vinkelhaken med längderna 1,5 m , 2m och 2,5 m på de tre sidorna.
 
anaitis skrev:
Visst blir det parallellt, men den metoden är lite svår att genomföra praktiskt. Hör inte till de vanliga utsättningsmetoderna.
Du kan inte precis rita exakta radier på marken för att hitta skärningspunkterna.
Men försök ...
Att sätta ut huset exakt går ju inte med min metod, men om det enda kriteriet är att det ska vara parallellt så fungerar det utmärkt. Placeringen i sidled får då göras på känn, någon referens till huset får man inte. Men parallellt blir det och det är även lätt att utföra rent praktiskt.
 
jon_h skrev:
Isaksson, det blir ju tokparallellt, vilket kan ses även på din bild. Hur menar du?
Som jag tänkte parallellt så menade jag att något ska ligga perfekt jämsides (med lite mellanrum).

Men jag förstår nu hur trådskaparen menade.

Men det blev ju en fin bild iallafall ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.