Har köpt två stycken Bertby från Ikea som jag tänkte hänga på väggen.

Dock fick jag idén om att fälla in dem istället (är en Gipsvägg med garderob på andra sidan så gör inget om de "sticker ut" på insidan...

TROR att det bara är gipsvägg, relativt nybyggd lägenhet (2005), visst borde det inte vara nått annat än gips på båda sidorna eller?

Hur går jag tillväga? Bara måtta upp och gå loss med sågen eller?
Hur fäster jag skåpen sen?

Fler tips?


/Jocce
 
Om skåpen är smala nog att få plats mellan reglarna (antagligen 60 eller 45 centimeter) så är det ju bara att riva ner skivan, sätta kortlingar över och under där skåpen ska sitta och sedan fästa skåpen i reglarna och kortlingarna. Är de bredare så får du ju anpassa reglarna efter det. Sen är det bara att skruva upp nya skivor, spackla, måla etc. Tänk dock på att det kan finnas elrör i väggen som du om man ska vara nogrann inte får flytta själv och om det är en bärande vägg så ska du inte göra något utan att en byggnadskonstruktör tittar på det.

Så visst, det är inte ett jättesvårt jobb, men lite mer än att bara såga hål och trycka dit dem är det om det ska bli bra.
 
Bobby: Tack för svaret!

Jo, har en elledning, men tror (skall dubbelkolla med ritningarna) inte den hamnar i vägen för hålet!

Vad är kortlingar?


/Jocce
 
Jocce81 skrev:
Vad är kortlingar?

/Jocce
De som man sätter, i ditt fall, horisontellt mellan reglarna.
 
gadu^ skrev:
De som man sätter, i ditt fall, horisontellt mellan reglarna.
Ah alltså som "balkar" eller hur man skall uttrycka sig?

Bör man använda nått speciellt eller funkar vilken träbit som helst i rätt mått?


/Jocce
 
Jocce81 skrev:
Ah alltså som "balkar" eller hur man skall uttrycka sig?

Bör man använda nått speciellt eller funkar vilken träbit som helst i rätt mått?

/Jocce
Regelvirke bör väl vara lämpligt att använda. ;-)
 
  • blandat_regelvirke.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.